Julafton 2012

Nu har julafton passerat för detta år också. 🙂 Hoppas att ni hade det bra och fick äta god mat med nära och kära.

Betty och Tyra är finklädda och kollar in min dukning medan de väntar på kusinerna.

Med 6 vuxna och 6 barn så räckte det med att ta in ett extra bord. Dukningen fick bli snarlik tidigare år med granris och äpplen, gillar den! 🙂

Här är det mys i soffan när Kalle Anka och hans vänner önskar god jul. 🙂 Jocke och Martin serverar glögg.

Meya nyvaken och ombytt

Meya som låg ute och sov i vagnen vaknade precis till Kalle och blev glad när huset var fullt av folk som hon kände igen! 😀

Kusinerna Betty och Elvis busar och Meya titta på. Hon klappade sedan händerna för att de var så duktiga, eller nåt! 🙂

Barnen fick börja äta lite före oss

Sedan var det vår tur. Till vänster Johanna & Martin och till höger Agneta, Tommy & Jocke (som knappt syns)

Jocke med de två yngsta! 🙂 Tyra blev rädd för tomten i år också. Förra julen så blev hon verkligen hysteriskt rädd. Nu blev hon bara lite ledsen i början, men hon skulle INTE gå fram till tomten. Lillgumman. Meya (vår lilla söta tjockis) tittade mest bara på, med stora ögon och Betty hämtade julklappar så fort hon bara kunde! 😀

Jag med mina tre döttrar

Julfint på vedspisen! Flygfoto på vår gård, tomtar som min mormor har gjort och lite annat smått och gott 🙂

Just nu sitter jag och vräker i mej knäck och ischoklad som är kvar och sköljer ner allt med massor av coca cola… Beach 2013…jag lär synas i alla fall!!! Hahaha skrattade hon ”tjockis-nervöst”!!!

Tack för en mysig jul. God fortsättning!

Bettys kalas & Farsdag

Söndagkväll. Vart tog helgen vägen?! Shwooop så var den över. Fredagsmys, lördagsstädning/bak av tårtor och Bettys kalas, fira tre pappor på farsdag. Ja inte har man vilat direkt. Men just vila gör man inte ofta med småbarn i huset direkt. Tyvärr! Fast jag gillar ju visserligen tempo, men man behöver ju inte överdriva… 😀

Betty 4 år!

Vår lilla söta (gnällis) Betty var mycket nöjd med sitt kalas. När vi var tvungna att flytta fram datumet (pga av kräkningar) så var det 2 kompisar som inte kunde komma, Molly och Nea. Men Moa, Nelly, Wilma och Hugo kunde komma iaf som tur var.

Hon ville ha prinsessinbjudningar och det slutade med att jag gjorde inbjudningarna själv (superenkelt i Publisher) som vi skickade ut. Hon fick med både prinsessa, prins-groda och krona så hon var helnöjd. 🙂 

Moster Jenny med Tyra och Meya

Kalasfika!

Fiskedamm såklart! 😀

Moa och Betty

Hugo och Betty (som har tappat ena flätan). Betty ville väldigt gärna bjuda Hugo. Därför att han är så snäll och gullig. "Är du kär i Hugo?" "Jaaaa! Svarade hon direkt." "Han brukar pussa mej på dagis heeela tiden!" sa hon glatt." Jaha..." svarade mamman. Hahaha.

Söta Wilma & Nelly

Kalaset blev ganska lugnt faktiskt. Kan ju bli värsta kaoset med många barn annars. Men de sprang upp och ner och lekte kurragömma. 🙂

Fråga mej inte varför Jocke sitter på högsta pinn förresten.... 😉

GRATTIS till alla PAPPOR! I morse så gav tjejerna sin pappa Jocke presenter på sängen. Sedan fick han sovmorgon, fast han kom ner så tidigt så vi skickade upp honom igen. Hahaha. Sedan har vi farit fram och tillbaka. Promenad med vagnarna till farfar (och farmor) och firat Tommy och i eftermiddag så tog vi bilen till morfar (och mormor) och firade Roine. Sedan hämtade vi mina söner som har varit hos sin pappa. Direkt hemma så var det bara att sätta igång med middagen och sedan går det i ett med bad och nattning, Jag hoppade solsidan och bloggade istället.

På onsdag så är det min ”sista” dag på jobbet!!! Tänk att jag redan har jobbat i tre månader och det är dags att vara mammaledig igen. Tiden går så fruktansvärt fort. Kommer vara helt ledig i två månader och sedan ska Jocke och jag dela på ledigheten. Nu ser jag verkligen fram emot att vara hemma och mysa med min bebis (och mina andra barn).

Jocke är och hämtar Gustav som har fått punka i mörkret och regnet nån halvmil härifrån. När han är tillbaka så ska vi se ett avsnitt av Sons of Anarchy. Skönt att bryta av helylle helgen med lite skitig mc klubb. Hahaha. Vi är inne på säsong 4 nu. 

Här är en av skådisarna i serien! 😀

 

Kalasdag

Igår var det en bra dag tyckte Betty. En riktig kalasdag! 🙂

Fyra år idag!

Betty låg kvar i sin säng när en halvsovandes mamma, pappa och två syrror kom in med paket på sängen och skrålade ”ja må hon leva” för henne. Klockan var inte mer än 6:20…(zzz) Men hon hade nog legat vaken en stund ändå.

Jag å mina tre döttrar

Sedan åkte vi och testade badet i byn. 🙂 Det var första gången som Tyra och Meya badade på badhus (ja jag vet de har hemska föräldrar), Betty har nog bara badat två gånger innan vad jag minns. Det var kallt i lilla bassängen så Meya gillade inte det alls till en början, inte Tyra heller. Betty skallrade tänder, men var i ändå. Efter ett tag så brydde sej inte Tyra heller och hon badade på. Meya gav dock upp tidigt, hon och jag satt och myste under handduken på bänken bredvid istället. Hon kissade mej i knät så ja riktigt mysigt hade vi. Hahaha.

När vi busade så var det kul att bada tyckte Meya. Tyra och Betty hittade grodor att flyta på.

Tyra kunde precis stå om hon var på det grundaste, så det var lite tråkigt att det inte fanns någon grundare eller mer plask. Fast hon plaskade på för fullt ändå. Nä vi måste komma iväg och bada/plaska/simma oftare och sedan sätta Betty i simskola. Hon är ju inte som en fisk i vattnet direkt. 🙂

När vi kom hem så var det ett paket i brevlådan. Jippie vad glad Betty blev.

Paket i brevlådan från kusinerna i Uppsala. Jaaa! 🙂 (och Betty fortfarande i bad-blött hår)

Sedan wokade vi på lite mat och efter det blev det städning och bak av tårta. Betty fick bestämma och hon ville ha choklad-godis-tårta. 😀

Vi hade köpt många roliga grejer till tårtan

 

Ett försök till skratt!? Fotografen tjatade så mycket att Betty morrade istället.... 😉

 

Baka baka

 

Klar! Fin va? 🙂

 

Tyra och Meya fick paket från Jockes mormor och blev så glada! 🙂 (Jockes mamma och Jockes tjej med på bild också)

 

FIKA! Betty väldigt glad och de andra ser väldigt koncentrerade ut... 😀

Jodå, Jocke kunde också se glad ut! 🙂

 

Kusin Theodor hälsade också på. Han följde med mormor och morfar. Betty blev så glad! 🙂

 

Mormor, morfar, farmor och farfar

 

Idag blev hon firad på förskolan och på söndag blir det barnkalas. Sedan kan man pusta ut… 😀 Nu är klockan över 23 så jag säger Godnatt! KRAM på er!

Har jag världens gulligaste kollegor, eller?!

I fredags hade jag en tuff dag med mina små söta busfrön. Kämpade emot min trötthet och drömde bara om att få sova hela dagen. Ibland är det bara fullt upp och det var det verkligen då jag hörde att det knackade på dörren där nere. Jag hade så fullt upp så jag kom inte ifrån att öppna, hörde mobilen ringa -men kom inte loss till den heller. Vad jag gjorde? Jo jag tog hand om en liten Tyra som hade tagit av sej blöja och byxa och stod vid toaletten och doppade papper i TOAN och sedan torkade sej mellan benen. Ja med toavattnet! Ah!!! Förbannad blev hon på mej när jag kom och avbröt också. Hon fick ju ta en dusch som ni förstår och mamman fick lite extra jobb…

På farstukvisten så hade ett blombud under tiden lämnat en blomma -till mej!!!

Ett jättefint olivträd.

Eftersom jag var uppe och stökade runt så hamnade olivträdet i vårt sovrum, men jag ska söka reda på en kruka och placera den ljusare. För om jag minns rätt så vill den ha en massa sol?

En blomma från jobbet, jag blev så glad! 🙂

Som om inte det var nog så dök en av mina kollegor, Ann-Mari upp igår… Hon lurade mej rejält för vi pratade i telefon ganska länge och sedan tittar jag ut genom fönstret och säger: ”Nu kommer det en bil hit!” ”Jaha, men vi kanske ska lägga på då!” ”Men…det ser ju ut som du…” Haha. Hon kom in med en korg fylld av godsaker från henne och resten av mina helt underbara kollegor. Ni är helt tokiga ju!!! Blev så himla glad!

Korgen och duken i var jättefin också!

Igår försvann alla godsaker som choklad, godis, ostkrokar och ikväll tror jag att Jocke och jag ska lyxa till det med en film och vin, kex, vindruvor, brie, salami och andra goda mjukostar.  😀

Tusen tack ni är helt underbara! PUSS på er!!! Jag kommer snart in och hälsar på, kanske inte blir till veckan för då är det inskolning och kanske fullt upp kom jag på, men snart! 🙂

26 oktober, onsdagskväll

Hej alla!

Jag ska inte gnälla och klaga så mycket. Det känns som att det är det enda som jag gör nuförtiden… Men som ni säkert vet så är det tungt för mej nu när jag är gravid. Förutom det så har min strömkabel till datorn pajat så det är två anledningar till att jag har varit osynlig ute i bloggvärlden. Nu är ny sladd köpt och jag önskar att jag kunde säga att jag är pigg som f-n. Hahaha. Menmen nu lämnar vi det.

I helgen så besökte vi Birsta Gardincenter igen (i Sundsvall)  och köpte HISSGARDINER  till matrummet. 3 gardiner till 3 fönster. Det är ju så blommigt där så jag vill inte gärna blanda in andra mönster och färger. VITT på vitt funkar skitbra. 🙂

ELVIRA. Hissgardin med knytband. 100X120 cm Pris 169 kr

Jag rådfrågade Jocke om det kanske skulle bli för puttenuttigt med spets på gardinerna. Han sa ”Ja förmodligen!” så då köpte jag gardiner med BÅDE spets och broderat monogram. Hehe.

Om ni vill så kan jag visa fler bilder framöver. Nu är de iaf  ”upprullade” och på plats. Blev så puttinuttigt så. Hahaha. Nä men det blev så bra som jag hade föreställt mej. 🙂

I torsdags så hade vi strömavbrott mellan 17-23. Jag hade hela familjen samlad i sofforna, vi pratade en massa och myste med fika och tända ljus överallt. Fast jag (och kanske döttrarna då) var den enda som tyckte det var riktigt mysigt de andra saknade både TV, spis och dator. Jag kom ju på den roliga idén att vi kanske kunde spela TP eller Monopol -men blev snabbt nedröstad av sönerna och Jocke. Tråkmånsar!

Ljuslyktor Lisbeth Dahl

Eftersom jag inte fick spela sällskapsspel så gick jag runt med kameran och testade inställningar istället. 😀

Vad har hänt annars då? Jo jag var på Klädmarknad i helgen (beg barnkläder, leksaker och sånt). Fyndade inte så mycket som jag hade tänkt att hitta. Men kom iaf hem med extra overaller till alla 3 döttrar (ja även till tjejen i magen), en Hello Kitty sparkcykel, inne-finskor till Betty och söt tunika med byxa till bebisen.

Betty sov hos sin kusin Nelly från lördag till söndag och hon hade haft det jättebra sa hon. Roligt att hon börjar vilja sova borta. 😀

Puss & kram /Helena

Uteblommor inne (å bilder från badrum & matrum)


Visst är det härligt nu när det blommar i trädgården och vi kan ta in lite blomster? Nu har ju inte jag så megamycket att hämta in precis, men jag är glad att jag (och Betty) sådde 2 påsar med ängsblomster (tror jag det hette) mellan våra 2 drivbänkar.

HJÄLP vad är det där för "snygging" i spegeln. 😉 (vecka 22 eller ölmage?!)

Lite rosa blommor i vårt badrum nere gör det betydligt mysigare. Får trängas med Green Gates underbara doftljus Molly. Ja jag vet lite pluttigt med bara en vit handduk där på kroken. Blev riktigt sugen att köpa ROSA handdukar nu -även fast vi går mot hösten. Mmmm så kanske det får bli. Snyggt med någon färg som bryter av vårt svartvita badrum tycker jag. Om ni ber mej komma med ETT tips när det gäller att inreda ett badrum så är mitt svar: FÖRVARING! 🙂 Tänk förvaring, även fast det är ett litet badrum så kanske ett litet skåp får plats ändå? Guld värt.

Före och efter bilder på badrummet (och lite mer info) kan du läsa om HÄR.


Vi har redan ett blommigt matrum, men jag tycker att det behövdes ännu mer blommor så en vas fick stå på skänken. 🙂

Idag börjar skolan (klass 9) för Gustav, fick skjutsa han i morse för bussen kom 5 minuter för tidigt. BRA start. Linus börjar (år 3 i gymnasiet) i morgon. Gustav, jag och döttrarna ska nog åka iväg på en shoppingtur när skolan är slut idag. Gustav skulle köpa en mobil och Betty behöver nya överdragsbyxor. Får se hur vi gör. Tråkigt regnväder idag nämligen. KRAM

Ängsblommor, gröna möbler & vitmålad timmervägg

Hej på er! Har ni det bra? Långt kvar till ledighet, eller är ni lediga redan? Vi har det jättebra, så skönt att vara lediga tillsammans. MEN vädret är riktigt dåligt. Kallt och regnigt. Jag hade gärna vant mej vid solen och värmen som var i helgen…

Igår så åkte jag och döttrarna till mammalediga kollegor. Tack för god mat och fika Ulrica. Så kul att träffas och surra med er alla!!!

Idag så fick vi besök av Erica och hennes döttrar Nea 2 år och Lykke 1 år. Det passar perfekt för jag kan surra med Erica medans Nea leker med Betty och Lykke med Tyra! Nja…nästan iaf, alla småbarnsföräldrar vet ju att man inte sitter still direkt långa stunder. 😀


Jag har varit riktigt dålig på att ta bilder så jag bjuder på blombilder hemifrån istället. Jag tycker att det är så fint att bara plocka in ängsblommor och ha i en vas.

Imorgon så har Betty lite inskolning på stora avdelningen på dagis. Hon ska vara där hela dagen (5 timmar). Så spännande ju!

Jocke har börjat skrapa på det sista som är kvar på fasaden. Han har som mål att hinna klar med skrapning, snickring och målning innan midsommar. Men…då får han nog speeda på! 😉

Sedan är jag ledsen att jag började surra om ”beslutet” som Jocke och jag har tagit. Jag trodde att jag kunde berätta för er lite snabbare än vad det blev. Ville ju det! Sorry! Men nu är det inte alls långt borta innan jag kan avslöja. Bara nån/några dagar bort.

KRAM

Trevlig lördagskväll/trött söndag och ny bil

Hej på er bloggläsare! Vi hade en jättetrevlig kväll igår! Jocke och Micke tog självklart på sej rollen som grillmästare! 😀 Medans barnen, jag och Kicki var inne. Men de skötte sej utmärkt -det blev SÅ gott!

Bus-coola-söt-tjejerna mumsar på äpple; Betty, Molly och Tyra

Betty tyckte att Hilma, 1 månad gammal, var SÅ söt!

Ojojoj vad det var spännande med en liten bebis tyckte både Betty och Tyra. Men allra helst Tyra. Hon skulle dit hela tiden och vagga (skaka som bara den) bebisen. Så det var ett evigt passade. 😀

Molly och Betty lekte och Tyra försökte hänga på och jag fick ju lära känna en ny bekantskap -en jättegullig tjej. Så himla kul. Lilla söta bebisen Hilma sov mest hela tiden.

Kicki, Micke, Molly, Betty, Tyra & Jocke


Idag segar vi på för döttrarna har varit extremt vakna i natt…eller ja iaf Tyra som fick för sej att vakna klockan 4!!! Extremt ”morgon”pigg. Suck. PUSS på dej Jocke för att jag fick ta en skön ”somna-om-lur-på nästan-3-timmar!!!”

Senare ska vi åka och hämta mina söner som har varit hos sin pappa i helgen och titta på bilen som Linus har köpt. Jojo nu fattas bara körkortet. Spännande! 🙂 KRAM

Solsken & vårkänslor

Vilken underbar dag det har varit idag. Solsken och vårkänslor. 🙂 Jag och Erica var ute med våra minstingar när våra ”stora” tjejer var på dagis. Tror att det blev närmare 2 timmars promenad i den sköna solen, UTAN blåst. Lovely!

I måndags så hade jag en härlig dag också. 3 av mina söta kollegor kom och hälsade på. Huset blev fyllt med 8 barn, men på ljudnivån så lät det som det dubbla. Hahaha. Skitkul att träffas som vanligt.

Sötcoola Alvin (snart 7 år) och hans lika sötcoola mamma Jessica 😀

Ulrika, Lizettie och Jessica hugger in på lasagnen som jag gjorde till lunch

Snygga småbarnsmorsor!

Jessica och hennes dotter som leker pippi långstrump. 🙂 Lilla Nova är snart 8 månader.

Sötingarna Lizettie och Tyra (10 mån) busar. Ulrika med sina 2 yngsta döttrar. Lilla Tuva är snart 4 månader och Nora 3 år.

Jessica, Nova, Arvid -snart 4 år, Alvin och Wilma 5 år . Mums med kladdkaka!

Tyra sover ute i vagnen. Betty och Gustav bygger koja. En helt annan sak: idag var det 2 år och 5 månader sedan Betty föddes, tiden går… 🙂 Nä nu tänker jag börja med maten och göra nåt som jag aldrig har gjort förut: RAGGMUNK!!!

Vår kamin till katalog

Hej på er! Idag har vi haft hela huset fullt av härliga barn och mammor, bildbevis kommer. 🙂 Jag tänkte först visa er vilka bilder som jag nyss skickade till Westbospisen AB.

Vår fina kamin som står i matrummet är en Westbospis och företaget hittade mina bilder som jag lagt ut på bloggen och frågade om de fick använda bilden till deras produktkatalog eller till hemsidan. Jag skickade den de ville ha + några nya som jag tog igår. Jag har ju ingen systemkamera, men jag tycker att bilderna blev ganska ok ändå. Hoppas de hittar någon som passar bara. Bilderna är klickbara.

Det var den här bilden (från 09-07-07) som de hittade och ville låna


Vilken/vilka skulle ni valt? 🙂 Det är ju lite beroende på vad man vill visa med bilden förstås och om någon text ska över bilden eller så, men jag gillar nog nummer 1 och 4, eller 7 bäst.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.