Fostervattenprov

Nu ska vi strax lämna tjejerna hos farmor och farfar. Sedan åker Jocke och jag in för att ta fostervattenprov. För tredje gången. Det gick ju bra de två andra gångerna så det går säkert bra nu också…men jag är såklart orolig för allt. Tänker saker som att ”Jag har fått 4 friska barn, jag kanske inte får fler!?” Ja jag oroar mej för sticket (som har känts mer  som ett hugg) och jag oroar mej för (den lilla) missfallsrisken och jag oroar mej SÅ mycket över att bebisen ska ha sjukdomar eller skador. Om ni har möjlighet så håll gärna alla tummar ni har!!!

Vecka 15+6 idag. Dagens UL kanske visar andra siffor. Återstår att se.

Gravid i vecka 15

Vecka 15 (eller 14+2)

Jag vet att vissa av er bara går upp några kg och att magen knappt syns förrän halva graviditeten, eller ännu senare. För mej så syns det minsann på en gång redan med barn nr 1 och det blir nog ingen skillnad med barn nr 5. Har gått upp ca 20 kg alla 4 gångerna, skulle verkligen önska att jag inte gör det denna gång eftersom det bara har blivit svårare och svårare att bli av med övervikten efteråt. Men vi får väl se…

Jag mådde asilla och var sjukligt trött fram till vecka 12 ungefär. Men jag hatar att spy så jag går och håller mej och ÄTER ist hela tiden för att hålla illamåendet i schack. Inte konstigt att jag hade gått upp 5 kg till inskrivningen. Uppgången är dock fortfarande 5 kilon, tack för det. Nu mår jag bara lite illa och är trött. 🙂 Ingen foglossning ännu så jag promenerar varje dag, minst 30 minuter -oftast längre.

Spänner magen på bilderna -så den ser ännu större ut egentligen…

Jag mår verkligen inte bra när jag är gravid, det är som all ork bara försvinner. Känner mej som febrig, flåsar för minsta lilla, får hjärtklappning, huvudvärk, ögonflimmer. En annan bieffekt är att jag är så fruktansvärt hungrig HELA tiden och skulle kunna äta stora middagar 4 gånger om dagen… Så här sa jag till kollegorna också INNAN jag gjorde grav.test:

”Jag mår inte alls bra. Känner mej sjuk och utan ork. Känns faktiskt precis som när jag är gravid! Men det kan jag ju inte vara -jag har ju spiral!” Jojo…

Vecka 15. Fast du förmodligen har ökat i vikt med 2,5 – 4,5 kg, så väger din bebis bara cirka 70 gram. Den är nu knappt 10 centimeter lång i sitthöjd. Du märker säkert inte av det, men bebisen har förmodligen hicka ganska ofta. Den kan hicka innan den kan andas. Bebisen gör inga ljud innan födseln, eftersom luftstrupen är full av vätska istället för luft. Nu håller benen på att växa om armarna i längd, fingernaglarna är helt formade och alla leder och lemmar är rörliga.

Bilderna tog jag igår när det var underbart väder, idag har vi REGN och inte alls samma värme. Hoppas att ni har det bra -tänk att det redan är JULI!!!  KRAM

Tittut! Nu tänker jag avslöja allt!

Eller vadå allt, ni får inte veta allt om mej. Men nästan… 😉

För er som inte har hängt med så har Jocke och jag tagit ett stort beslut. Vi kände att det var det enda rätta, även om vi inte visste varken ut eller in och nu efter att ytterligare tid har gått så känns det bara mer och mer rätt.

Efter idag när vi fick se vår lilla bebis i magen så kändes det bara helrätt att vi inte valde abort! Såklart. 😀

Ja jag är gravid. Ja jag vet…det blir min 5:e och Jockes 3:e och jo….vi har redan tätt mellan tjejerna (1½ år) och jo…det kommer bli tätt nu också (ca 1½ år) Jocke och jag var HELT klar med barn. Vi hade ju redan fantastiska barn och kände oss nöjda med det. Det är ju därför man skaffar preventivmedel, eller hur? Jag mår inte bra på att proppa i mej hormorner och litade inte riktigt på Kopparspiral eftersom jag blev gravid med Gustav (nr 2) då jag hade spriral. Men barnmorskan övertalade mej, jag hade ju redan haft min ”riskprocent”…så de satt i en spiral. Eller snarare tvingade dit den. De var 2 stycken som pressade och fixade och höll på skitlänge för att få den på plats. Ja det gjorde ont. Efteråt så sa bm att det är FULLT normalt att jag kommer att blöda mycket och ha mycket ont och känna mej svimfärdig -eftersom de hade grejat så mycket.

Jag åkte hem la mej på soffan och bara låg och grät. Hade så ont. Hon sa ju att det var normalt så inte anade väl jag att de hade tryckt den där jävla spiralen rakt genom väggen med riktning upp mot ändtarmen. KONSTIGT att jag har haft ont. Normalt. Jojo.

Nu sitter den fast och jag blir tvungen att operera bort den nån månad efter förlossningen. Ska dock inte vara nån fara för barnet. Bara jag som kan ha ont då och då.

Så nu ska jag bli 5-barns morsa. Hur knäppt är inte det?!! Två tonåringar, en 3-åring, en 1½ åring och en nyfödd lagomt till jul! Vi kommer inte ha tråkiga händelselösa stunder direkt ofta. 😀 Vi väljer att se det som att det var meningen, en underbar gåva -nu när värsta chocken har lagt sej. Men ser jag fram emot graviditeten? Åh nej!!! Ge mej gärna bebis direkt. Hatar mina jobbiga graviditeter. (jo jag vet att man inte ”ska” säga så) Jag kan bara hoppas att denna blir lättare. Både när det gäller viktökning och krämpor.

När vi har berättat för vänner och släkt så är det i princip ingen som har trott på oss. Antingen så står de bara och gapar och säger ”NÄÄÄ” eller så skrattar dom eller…bara står och glor för de inte vet vad de ska tro. Ingen (förutom en) har regerat med att DIREKT bli glad och gratulera. Men de blev väl nästan lika chockade som Jocke och mej…kan jag tro.

Jag undrar hur släkt och vänner reagerar när man säger att man är gravid med 10:e barnet?!

ULTRALJUD IDAG! Vecka 12+2. Vår lilla bebis (som jag är säker på är en kille -en liten mini-tjurig-Jocke 🙂 )

Nu är jag hos Johanna och ska sova här, barnen sover, våra karlar är ute på vift (på var sitt håll) så vi myser med dipp och grönsaker och ska se på en romantisk komedi ”Something Borrowed”. Först mörk choklad och kaffe. Trevlig fredagskväll.  Hej då från mej! 😀

Min vikt efter graviditeten

Jag jobbar ju för att först och främst gå ner mina 24 kg som jag gick upp när jag var gravid. Det har blivit svårare och svårare att gå ner. Jag antar att det både beror på min ålder och antal barn. Eller hur har det varit för er som har gått upp många kg och har många barn? Svårare och svårare? Eller ingen skillnad?

Vi vet ju att ju äldre vi blir desto sämre ämnesomsättning får vi. Man får kämpa lite mer bara. Jobbigt. Men så är det. Jag är en sån som aldrig behövde bry mej speciellt vad jag stoppade i mej tidigare. Men nu funkar det tyvärr inte så längre sedan några år tillbaka.

Med LINUS: Viktuppgång 20 kg, gick ner 25 kg på ca TRE månader (utan ansträngning alls och blev FÖR smal!)

Med GUSTAV: Viktuppgång 25 kg, gick ner allt på kanske 6-7 månader (med viss ansträngning)

Med BETTY: Viktuppgång 18 kg, gick ner 23 kg på 9 månader -precis lagom till jag blev gravid igen! (med stor ansträngning, ja inte att bli gravid, men att gå ner allt…) 😀

Med TYRA: Viktuppgång 24 kg…

Jag äter betydligt nyttigare, inget småätande och inte heller fika på kvällarna. På lördagar får jag äta som jag vill. 🙂 För en månad sedan så började jag med att göra magövningar, plankan. Jag fortsätter fortfarande med den och orkar nu stå på fötterna 40 sek x 3. Utfall och benböj gör jag några gånger/vecka. Jag ska framöver bygga på med mer träning också. För en månad sedan (när Tyra var 8 veckor) så mätte jag mej och på en månad så har det hänt lite faktiskt. Jag krymper sakta men säkert och är nu några cm från storlek 40.

Under byst  -7 cm

Midja  -6 cm

Höft  -4 cm

Lår  -2 cm

Senaste veckan gick jag ner 4 hg och har nu SJU kg kvar till mitt (första) mål. Inskrivningsvikten. 😀  Om någon skulle vara mer intresserad så titta under kategorier och VIKTnedgång. 🙂 Sedan är ni jättegulliga när ni skriver att jag inte är tjock, fin ändå o s v. Men då ska ni veta att  jag visar aldrig de fulaste/tjockaste bilderna och dessutom så trivs jag absolut inte med övervikt. Jag är inte mej själv och vill bara komma tillbaka till min storlek igen. Med målsättningen -0,5 kg/vecka. Sedan gråter inte jag om det går fortare! 😀 KRAM (Psssst hur var det de skulle sjunga Johanna? Damn girl……. hahaha)

Bebis!

”När lillan kom till jorden,
det var i maj, när göken gol,
sa mamma att det lyste
av vårgrönt och av sol.”

Den långa väntan är över. ÄNTLIGEN har hon kommit till oss. Vår lilla prinsessa. Så underbar. Så liten. Så mjuk. Så fin. Så STOR kärlek! Tyra föddes punktligt på bf datumet, lördagen den 22 maj klockan 4:46


Min största bebis Tyra: 4 094 gram och 52 cm


Hela familjen mår bra. Nu är vi hemma igen efter en natt på vårdhotellet i Sundsvall och vi är helt upptagna med att bara titta på vårt underverk. Ni kan snart räkna med fler bilder och naturligtvis en förlossningsberättelse. 😀 Jag säger bara det, denna fjärde förlossning var långt ifrån lika enkel som min tredje…Puss & Kram


♥♥♥

Amazing

Mycket som är amazing idag. Vi kan börja med vädret. HELT otroligt väder vi har haft här idag, strålande sol och 23 grader i skuggan! Inte för att jag njuter så mycket -höggravid som jag är, men andra kanske gör det! 🙂 Nu övergick det nyss till åskväder, men inget regn än så länge. HELT amazing skönt att Jocke har semester från och med idag och till när bebisen kommer! Ja just det, helt AMAZING att bebis aldrig kommer…suck. 2 dagar kvar till BF…

BIG is beautiful!

I morse åkte vi och handlade på ica och Betty som gillar bilar ville såklart sitta i en sån bil man lägger pengar i, ni vet? Jag satt bredvid på soffan och pustade ut medans Jocke packade alla påsar. Då kommer en man och frågar mej om han får bjuda på en åktur, jag tittar upp och svarar nog inte direkt för han frågar igen: ”Ja, en 10:a så hon får åka bilen!” Såklart fick han det och sedan händer det nåt amazing igen…Han lixom stöter på mej. ”Du ska få min adress -jag brukar ge den till vissa damer!” Hahaha. Inte direkt många som stöter på såna tjockisar som mej så klart att jag blev glad. och VADÅ att han var pensionär och säkert inte riktigt helt 100, jag kan väl få bli glad ändå… 😉 Hahaha.


Nu ska vi åka och köpa en syskonvagn som jag hittat på Blocket. Hoppas att vi blir nöjda och hoppas att NI har det bra, tack för att ni besöker mej även fast jag är usel på att hinna runt till er. KRAM

Du vet att du är höggravid när…

– När din sambo väcker dig och ber dig varje natt att lägga dig längre bort för att du snarkar..
– Sambon måste parkera om bilen på nytt för att du ska kunna komma ut.
– Du är nära att skära dig varje gång du ska raka dig nertill och du ser inte längre tårna.
– Du tutar var gång du ska ur bilen för att magen lägger sig över ratten.
– Det inte längre hjälper att ”smita förbi” folk sidledes då du är bredare så än framifrån.
– Det känns som om man har sprungit en mil när man går upp för en trapp.
– När man rullar runt för att komma upp från soffan.
– När din sambo knyter dina skosnören.
– När man är rädd att kissa på sig när man nyser/ hostar
– Man tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständlig.
– När man hellre går barfota än att ta på sig strumpor.
– När man inte orkar sminka sig eller fixa håret för att armarna somnar efter bara några sekunder över huvudhöjd
– När man behöver hjälp för att komma upp ur sängen eller soffan
– När det enda man orkar plocka upp från golvet är en godis som ramlat ner.
– När man måste kissa igen så fort man rest sig och trott att man var färdig.
– När man letar efter alla andra möjligheter än att behöva använda trappan.
– När de högklackade skorna blir stående bakom de förnuftiga ”kärrningskorna”
– När godisskålen får prioritet före middagen
– När middagen blir offrad för att få sova lite längre på soffan
– När allt blir tungt
– När man flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på skorna och måste sätta sig ner
efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiket.
– När man inte längre orkar stå i duschen utan sätter rätt ner på rumpan på golvet.
– När man sitter på golvet i duschen och inte förstår hur man ska komma upp igen.
– När ingen annan än du får tillgång till soffan längre.
– När dagens höjdpunkt är Dr. Phil och Date My Mom..
– När Grandiosa blir gourmetmat…
– När det känns som om bebisen försöker trycka ut slemproppen och gräva sig ut varje gång du lägger dig ner.
– När man planerar en utflykt utanför hemmet utifrån vart det finns toaletter.
– När anklarna får storlek av en överarm efter två timmar på bion.
– När du lägger på dig 2 kg vatten efter en vecka och säger ja, ja..
– När du börjar gråta för att du inte får på dig skorna själv och sedan nästan skrattar ihjäl dig för att du faktiskt sitter och gråter.
– När du ställer dig med benen en meter från varann för att förbereda dig på att böja dig ner.
– Allt är väldigt irriterande…
– När  sambon av ren djävulskap puttar ner dig i soffan och du inte kommer upp igen och han blir sittandes för att se hur det ska gå.
– När BH storleken börjar närma sig slutet av alfabetet.
– När ett ärende om dagen gör dagen fullbokad.
– När mannen din faktsikt måste hålla med om att du inte har något att ha på dig.
– När du har märken på magen för att du inte lyckas låsa dörren utan att träffa magen.
– När du hellre sitter i bilen än att gå in och handla för att det är för mycket besvär att ta sig ut och in.
– När du hellre går i fula bommullsbyxor än i de vanliga gravidbyxorna för de har en söm under magen som pressar.

Hittade denna lista och måste hålla med om att det var mycket som stämde. Hahaha. 3 dagar kvar till BF…


Födelsedag

Ikväll var vi hos barnens söta kusin Nelly som fyller hela 3 år idag!

Nelly 3 år testar sin nya cykel

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!

Jag shoppade på Lindex till henne, en SÅ söt topp och byxor.

Lindex Shop Online - Topp
Lindex Shop Online - Capribyxa

Vit topp med motiv från Emil & Ida i Lönneberga av ekologisk bomull. Så snyggt med de röda kapribyxorna till.


Jag kunde inte låta bli att köpa en likadan topp till Betty som hon fick ha på kalaset. 😀

Betty 1½ år

Jag är i vecka 40 (39+2). 4 dagar kvar till BF. Ska jag gå över tiden för första gången, denna fjärde graviditet? Det återstår att se…

KRAM

Det är bara…

…bebisen som fattas nu.

BB väskan (väskorna) med ljuvliga små bebiskläder osv är packade, Bettys skötväska likaså (som hon ska ha hos farmor och farfar), jag har färgat håret (som jag måste göra var 3:e vecka) och målat naglarna, rakat benen, t o m kämpat mej ner till tårna och klippt naglarna. 😉

Korgen har varit färdigbäddad bredvid vår säng i över en vecka nu…


Ser så tomt ut utan liten bebis. Men mysigt. 🙂


Korg har alla mina barn sovit i den första tiden, mycket mysigare med korg (eller vagga) när de är så pytte tycker jag. Men just den korgen som Linus, Gustav & Betty har använt står hemma hos min gravida syster Johanna och väntar på hennes lilla bebis. Denna fina korg fick vi av Kaj & Ullis. Tack så mycket för det.

Som ni ser så har jag bäddat med lite rosa… 😀 ”Alla” säger ju att det är en tjej så jag är också inne på den linjen nu. Sedan kan väl grabbar ha rosa också? Lite iaf. 😉

Jocke har jobbat ifrån sej på jobbet, städat undan och gjort klart för 3 månaders ledighet. I helgen så är grabbarna hos sin pappa. Det är (okej) städat i hela huset. Ja som sagt -det är bara bebisen som fattas nu! 🙂 Det är vanligt att man föder tidigare när man har GBS, men det är ju inte alltid det stämmer tydligen. 9 dagar kvar till BF…

Gravid vecka 38


Det är inte långt kvar men tiden går SÅ sakta! Dagarna är SÅ långa. Nu är det jobbigt och jag har ont ont ont. Jag är i vecka 38 (eller 37+4) 16 dagar kvar till BF 22 maj. 16 dagar det låter inte så långt, men det känns som en evighet.

Tjock, tjockare, Helena!!! 😀 Japp 22 härliga kg har jag lagt på mej. Utmanar här ödet i mönstrad klänning. Betty klappade på klänningen och när jag frågade om hon tyckte mamma var fin så nickade hon och log. Min GULLUNGE!

DATUM. UL sa 22 maj, enligt min och Jockes beräkning så är det 18 maj som gäller, men vi hoppas SÅÅÅ på att h*n ska komma tidigare! 18 maj skulle inte alls vara bra för då fyller ju kusin Nelly 3 år, känns ju inte så kul om de skulle ha samma födelsedag.

Nr 1 kom 4 dagar tidigare. (viktuppgång: 20 kg, gick ner 25 kg på 3 månader)

Nr 2 kom 4 dagar tidigare (viktuppgång 25 kg, gick ner allt på kanske 6-7 månader )

Nr 3 kom 17 dagar tidigare (viktuppgång 18 kg, gick ner 23 kg på 9 månader -precis lagom till jag blev gravid igen)

Nr 4 kommer…? H*n kanske väljer att stanna kvar där inne? Känns så ibland… 🙂

Som ni förstår så är det här med bebis nästan det enda som jag har i skallen nu…men idag fick jag ett oväntat mail som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Eller jo det vet jag, men ih…ja vi får se vad som händer. Jag lovar att berätta för er sedan vad vi än har bestämt oss för. Lite crazy känns det…

Sedan har vi ju hönsen som vi ska hämta hem nu i maj också. Jocke fixar på när tid finnes med att renovera upp hönshuset. Sedan ska byggställningen upp och fasaden fortsättas att renoveras. Men först…BEBIS!!! 😀

Jag har mått lite sisådär (läs inte så bra) och Betty har haft en febertopp på 40 grader (troligtvis beroende på 1½ års vaccinet) så jag har inte prioriterat min blogg direkt. Jag har inte heller haft tid att besöka er. 🙁 Men jag lovar att ta igen det. TACK för alla goa kommentarer, det gör mej så glad och jag ser att min besöksräknare har passerat 51 000 besökare på lite mer än ett år, KUL!!!

KRAM

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.