G L A D f r e d a g

052

 

Hann inte städa allt jag ville. Tvättvikning och strykningen av stolfodralen tog den mesta tiden. Ja förutom barnen då. 🙂

Badrummen får vi ta imorgon allt annat… 

071

069

 

Nu är det snart dags att starta med fredagsTACOSen. 😀 Idag blir vi bara 5 personer till bords. Lite lite va?

Hoppas ni får en finfin fredagskväll. 

Leksakskorg

050

 

027

 

040

 

Ny korg från Rusta. Fungerar perfekt till förvaring av leksaker i matrummet. I skåpet förvarar vi fler leksaker, alla spel, pussel, pyssel, målarböcker, färg osv

Hej på er!

Fredag igen. Härligt. 🙂 Idag är det en riktig tvätt och städdag. Så mycket jag hinner med. Ute skiner solen, men det blåser som f-n så tjejerna tyckte inte att det var roligt att vara ute mer än en kort stund. Imorgon varnar de för snö och minusgrader, nääää vill inte! Nu när det nästan är helt snöfritt och vårblommorna börjar titta fram så vill man verkligen inte ha mer snö.

Lite mer kaffe sedan blir det torkning av bord och stolar i matrummet -det behövs kan jag säga! 🙂 

KRAM

Lantligt kök samt matrum

004

 

S Ö N D A G

Tavlan som hänger över det gröna bordet är avmålat av landskapet omkring där vi bor. Vårt hus är med där, den är målad 1952. Jag vet inte riktigt vart den ska hänga, provade med köket nu -men visst hänger den för långt ner? Kan fota en närbild sedan så får ni se mer närmare på tavlan. Så roligt att ha.

Sjukstugan fortsätter…Eller idag är det ganska lugnt faktiskt. Betty är på bättringsvägen, så nu går vi bara och väntar på att någon av oss andra ska drabbas…hu!

Dags att åka och handla mat för några dagar. Kollar recept på Viktklubben nu. Roligt att få laga och äta lite annorlunda maträtter, lätt att det blir samma och samma annars. Tråååkigt med vardagsmat tycker jag -oftast. Lägger upp hur det går med min viktnedgång i början på månaden som vanligt.

KRAM på er!

Fredag igen

044

Hej på er!

FREDAG!!! Härligt va? 🙂 Idag har vi bara en ledig dag, jag och barnen, och hänger hemma. Mysigt. Fast det skulle ju varit roligare om Johanna hade kunnat komma och hälsa på idag, som det var tänkt. Men lilla Tilda blev dålig. 🙁 Men hon var på bättringsvägar idag hörde jag, så hoppas det är snabbt övergående.

Igår var jag och fyndade lite på Åhléns rea. Kul när det är halva reapriset! 🙂 Lunchade med fina vännen Lizettie också.

Ikväll blir det Tacos igen och en stor kall god öl. 😀 Skönt det faktiskt. För jag äter ju bara en massa Viktklubbmat nu. Fast det är god mat så jag ska inte säga så mycket. Men jag har lagt mej lite hungrig några kvällar. Får se om det gett resultat i början på februari.

021

TREVLIG FREDAG!

 

Söndag

Hej på er!

Idag har vi haft en hemmadag. Vi har gjort om dygnen lite så tjejerna vaknade strax före 9(!!!) i morse. Så otroligt skönt.

Sedan har det varit lite plock och städ. Jag och döttrarna skruvade ihop Meyas nya fina säng som hon fick när hon fyllde år -under tiden var Jocke (i lugn och ro) ute i nån byggnad på gården och byggde på hyllan som ska sitta i köket. Men jag fick ju en massa ”hjälp” av döttrarna ist…hahaha. De hjälpte mej faktiskt att hålla i, så de var både i vägen och till hjälp. 😉

Tjejerna och jag tog ett härligt bubbelbad också. MYS som slutade med att de blev delfiner, krokodiler och hajar och det mesta av vattnet hamnade utanför… 😀

006

Fina tulpaner som jag fick av Erica när de var här på middag i fredags! PÖSS på henne.

Igår så var vi och firade Johanna på hennes födelsedag. Lite snopet fick vi komma utan paket. När jag hämtade ut det jag beställt så var inte allt med -trots att det stod att allt fanns i lager. SÅ tråkigt ju. Hon fick en blomma så länge… 🙂

I morgon så ska vi åka och gratta Victor och hans pappa Lars. De har varit och myst i Åre hela familjen, men nu är de hemma.

Snart kanske ”min” hylla är färdig också? Vad kul!!! 🙂 Jag var lite sugen att måla den en annan färg än vit…Men jag vet inte. Har inte bestämt det än. Den får bli grundad vit först.

 

Meya 2 år!

Igår fyllde vår minsting två år. Vår älskade lilla mammiga, duktiga, tjuriga tjej! 😀

Meya öppnar paket och får fin hjälp av Betty och kusin Nelly

Meya öppnar paket och får fin hjälp av Betty och kusin Nelly

 

Meya och pappa Jocke

Meya och pappa Jocke

Meya börjar få långt hår också. Hon har tjockaste håret av döttrarna tre.

Meya börjar få långt hår också. Hon har tjockaste håret av döttrarna tre.

TVÅ ljus att blåsa ut

TVÅ ljus att blåsa ut

Ett ljus blåste hon ut direkt, det andra var lite tjurigare... :D

Ett ljus blåste hon ut direkt, det andra var lite tjurigare… 😀

G R A T T I S till Meya Lia Helena som föddes på nyårsafton för två år sedan. Vill ni läsa berättelsen om hur det gick till den dagen hon föddes hemma i vårt badrum? Klicka HÄR

Så här ser busfian oftast ut

Så här ser busfian oftast ut

...eller så här! :D

…eller så här! 😀

Här hade lilla pluppan vattkoppor

Här hade lilla pluppan vattkoppor

...men var ganska glad ändå!

…men var ganska glad ändå!

På söndagen kom mormor och morfar och firade henne. På måndagen så kom kusinerna från Uppsala (Jockes syster Johanna) och firade henne (och stannade på bus och Pizza) och på tisdagen så kom kusinerna från Timrå (mina systrar Johanna och Jenny) samt farmor och farfar

och gammelmormor skickade kuvert 😀

Älskar dej min lilla Mejis.

 

HÄR kan ni läsa om Tyra 2 år

HÄR kan ni läsa om Betty 2 år och även HÄR

Julafton 2013

Nu har vi avverkat ännu en julafton.

Jag hoppas att ni har haft det riktigt bra och inte stressat allt för mycket. I år firade vi bara med vår familj på sju personer. Men man vill ju ändå ha det städat och julpyntat omkring sej. Förstås. Så det blev inte så mycket mindre jobb än att ha flera släktingar i huset. 🙂

Huset ja. Vad tror ni händer ca 14.30? En halvtimme innan Kalle, precis när vi ska skala potatis…Jo strömmen går och det blir kolsvart. Eller nej det blev det inte, för jag hade ju såklart en tusen ljus tända. 😀 Men ändå…suck. 

Elen kom tillbaka ca 15.05…jippie! Men sedan försvann den igen ca 15.30. Stor suck. Linus och jag skalade potatis och Jocke eldade i vedspisen…Precis när det skulle koka upp så fick vi elen tillbaka igen ca 16.30

och tack o lov resten av kvällen!

Här kommer en bildvisningen som visar julaftonen. 🙂 Många blixtbilder blev det i mörkret.

När strömmen gick så snurrade döttrarna runt runt för att testa klänningarna. :D

När strömmen gick så snurrade döttrarna runt runt för att testa klänningarna. 😀 Gustav softar i soffan.

 

Alla mina 5 barn med på samma bild. Det ni! :D

Alla mina 5 barn med på samma bild. Det ni! 😀 Yngsta snart 2 år och äldsta snart 21 år. Mammas älsklingar.

 

075

När det var mörkt både ute och inne så gick 4 av barnen ut och tände tomtebloss. Vilken vinter vi har plusgrader och regn på julafton 2013.

jkjkjk

Betty 5 år, Meya snart 2 år och Gustav närmar sej 18 år! Hemma och tänder tomtebloss.

klkl

Tyra 3½ år är med  här också. Julafton 2013. Regn, varmgrader och strömavbrott!

 

Jocke gjorde "stubbfacklor"! Han ligger i badet nu så jag kan inte fråga hur han gjorde. Men de var jättefina och brann effektfullt i den mörka decembernatten. Även  om de mest rök när jag fotade. Hihi.

Jocke gjorde ”stubbfacklor”! Han ligger i badet nu så jag kan inte fråga hur han gjorde. Men de var jättefina och brann effektfullt i den mörka decembernatten. Även om de mest rök när jag fotade. Hihi.

Men så plötsligt fick vi el igen och matlagningen tog snabbt fart, gällde att passa på att använda ugn och spis -ifall den skulle försvinna igen…

127

 

Innan vi hann äta så knackade någon på dörren…

Tyra och Betty tyckte att det var SÅ kul när Tomten kom och de pratade med honom hela tiden. Meya däremot ville inte gå nära Tomten... :)

Tyra och Betty tyckte att det var SÅ kul när Tomten kom och de pratade med honom hela tiden. Meya däremot ville inte gå nära Tomten… 🙂

Här har snälla Tomten delat ut alla julklappar och har bara sin egen klapp kvar.

Här har snälla Tomten delat ut alla julklappar och har bara sin egen klapp kvar.

169

Meya (som fortfarande var skeptiskt sur) började tina upp mot slutet och vågade gå fram till honom t o m.

Meya (som fortfarande var skeptiskt sur) började tina upp mot slutet och vågade gå fram till honom t o m.

Mammas lilla hjälpreda hjälper till att duka.

Mammas lilla hjälpreda hjälper till att duka.

 

144

Som vanligt är det jag som fotar, så det blir inga bilder på mej. 🙂

 

GOD FORTSÄTTNING

 

VIKTigt…

…viktigt att rapportera vikten! 😀

Nja…men man får ju skämmas om man inte har lyckas. Jag tänker köra en rapport om hur det går med min viktminskning. En gång i månaden räcker väl? Tala gärna om hur det går för er andra -så vi kan pusha varandra!

Jag startade en vecka in i november, men kör rapporten nu ändå. I början på månaden. Nästa blir alltså efter födelsedagar, jul och nyår…ih! Hahaha. Läs mer i tidigare inlägg  HÄR om ni vill.

Startvikt: 67

Målvikt: 58

Vikt idag: 65,2

Minskning: 1,8 kg

(Jag är 160 cm lång.)

MYCKET nöjd kan jag säga. Jag har nämligen inte alls varit så strikt. Jag har INTE hållit mej till att äta gott bara på lördagar, det har blivit både på fredag och söndag ibland…och även snabbmat.

Varför har jag gått ner då? Jag vräääker inte i mej. Bara för att jag ”förstörde” dagen och åt ett Maxmål så måste jag inte ta en tårtbit på kalaset. Jag har dragit ner på allt onyttigt på vardagarna (ja iaf mån-tors hihi) Äter mindre portioner också. Nu är det ju alltid lättast första månaden, så vi får se hur det blir om en månad efter alla storhelger. Men jag ska göra mitt bästa. Går jag ner ETT kg så kommer jag att vara jättenöjd. Då har jag bara ca 6 kg kvar…dvs det skulle räcka att minska med 1 kg/månaden för att lyckas gå ner till BRÖLLOPET. Sedan ska jag bli striktare med träningen också. Träningen just nu: eh….obefintlig kan man säga. Förutom vardags motion.

Jag tog måtten också -det hade minskat med nån cm här och där, så det känns bra.

Ett tips som fungerar för mej på kvällarna: Drick mycket svart kaffe!!! 🙂

jkjkjk

Här är de 5 bilderna som blev mest gillade under november på instagram. Bilder på vårt hem tidigare jular.

 

LYCKA TILL till mej och till er andra som också kämpar med vikten.

I söndags…

…så fixade vi på hemma med sånt som behöver göras. Sedan hade vi en lite lyxigare söndagsmiddag än vanligt Vi bjöd Jockes föräldrar på bubbel & snittar och sedan middag såklart! 🙂

Det var helt underbart sommarväder ute, men inne dukade jag lite mer höst... :)

Det var helt underbart sommarväder ute, men inne dukade jag lite mer höst… 🙂

008

010

Hoppas att ni har det bra! 

KRAM

 

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.