Ute på gården (våra ekonomibyggnader)

När Betty somnade så tog jag på mej stövlarna och tog kameran i handen, (kameran som jag fick med Telias bredbands paket) och strosade ut på gården. Idag har vi inte speciellt fint väder, solen lyser med sin frånvaro kan man säga! Men jag var ju tvungen att testa kameran. Nu sitter jag med en kopp kaffe och vill visa er några av våra byggnader på våran gamla bondgård.

Tidigare fanns det tydligen även en ”lillstuga” här på gården, nu finns bara själva stengrunden kvar runt omkring och bärbuskar, plommonträd o s v. Jag tycker att det är sååå synd att den inte står där längre. Vill ha tillbaka det lilla huset!  Jaja…Nu över till andra fina byggnader:

Smedjan

Smedjan

Den gamla smedjan på vår gård ligger en bit upp mot skogen och där ligger fortfarande snön kvar.

Två jordkällare finns, men jag har bara varit in i en och jag vet inte om jag kommer att gå in igen…satan vilka stora spindlar som bodde där!!! Jag är livrädd för spindlar och ryser bara jag tänker på monstren. Men byggnaderna är fina att titta på! 🙂

Jordkällare 1

Jordkällare 1

Den här jordkällaren står närmast vårt hus och alldeles bredvid den så låg lillstugan, som inte längre finns kvar.

Dörr in till jordkällare 1

Dörr in till jordkällare 1

Är ni inte in rädd för spindlar så är ni välkomna hit in på ett besök! 🙂 Jag stannar dock utanför… (jag vågade mej fram för att torka bort damm/spindelväv från nyckeln i alla fall)

Jordkällare 2

Jordkällare 2

Dörr till jordkällare 2

Dörr till jordkällare 2

Jag är ingen lant-bond-tjej ursprungligen så jag har fått googla fram skillnaden mellan loge och lada exempelvis…och enligt wikipedia så är Loge (eller Trösklada) en ekonomibyggnad som användes i första hand att tröska säd. Lada däremot är en ekonomibyggnad för lagring av hö, otröskat säd, halm och andra åkeribruksprodukter. Så enligt vad jag kan förstå så är då detta vår LOGE:

Loge

Loge

Loge

Loge

Vi har ju även en Ladugård/lada som innerymmer stall, hönshus, verkstad o s v. Bild på den har nog skymtas utanför köksfönstret på tidigare foton! 🙂 Samt att jag har fotat inuti den gamla ladugården.

Jag tycker att det är så spännande med gårdens historia och det är roligt att det fanns en bevarad tavla (teckning) som någon Berglund har gjort av gården. Jag vet inte när det kan ha varit, men gissar på 1930 1940-tal kanske?

Teckning av vår gård

Teckning av vår gård

Till vänster är vårt hus, manngårdsbyggnaden, sett från åkern. Direkt till höger om den så är lillsttugan som tyvärr inte står kvar. Den såldes tydligen. Till höger om den är jordkällaren som finns kvar. Sedan ser man en del av ekonomibyggnaderna, där nuvarande stall står, jag antar att det kanske var stall där även då.

Flygfoto på vår gård

Flygfoto på vår gård

Det finns även ett flygfoto bevarad och när togs det? 40 talet gissar jag, det verkar vara lite tidigare som herr (fru?) Berglund tecknade av gården. Ser ni mannen med hästen mitt på gården?  Och ser ni lillstugan där till höger skymta?

Byggnaden längst ner på fotot är Logen (som jag nu kallar den) Den står bevarad. Byggnaderna till vänster är ladugård och stall  som idag är ihopbyggda.

OJ! Vad jag skriver. Är det någon som har orkat sej ända ner hit? 🙂 Jag avslutar med en bild på vår TROLLSKOG och GÅRDSPUMP.

Trollskog

Trollskog

Gårdspumpen

Gårdspumpen

Jag har fotat mer egentligen, men någon gång måste man väl sluta… 🙂

Jag lovar att det kommer fler bilder på våra ekonomibyggnader och gården omkring framöver. Kanske lite roligare när solen skiner och det är grönt? Min sambo pysslar på och renoverar vårt hönshus och självklart så kommer det foton på det projektet också.

Hoppas att ni har fått en bra start på veckan,  tänk annars på att det snart är helg! 🙂

KRAM

Gammal byrå och skänk

Nu sover min lilla bebis, sötnosen hade 40,1 grader i feber i natt. Het het het. Inte roligt, men hon skrattade och ammade på som vanligt och blev naturligtvis pigg när jag skulle upp med henne mitt i natten för att tempa/ge alvedon, så vi låg och snackade till 3-4 tiden i natt…ja hon snackade på i alla fall. 🙂 Hon fick vaccin igår och det är tydligen en vanlig reaktion med feber. (fast sist märktes det inget på henne). Hon har feber idag också och är lite tröttare än vanligt. Men glad och go ändå.

Ute i gamla stallet (som bara är ett förråd nu) så har jag gamla möbler att göra i ordning när lusten faller på. De kan verkligen bli superfina, jag är så förtjusta i dem båda.

skank

skank2

Det är en helt underbar gammal skänk som kommer att bli jättefin med vit färg.

byra3

byra21

Det här är en riktigt gammal fin byrå som tyvärr har en massa skavanker. Med lite kärlek och nya -i gammal stil- beslag så skulle den bli så vacker. Men jag vet  inte riktigt om jag vill måla den vit, känns som att man förstör den då -eller vad tycker ni?

Nyckel till stallet och ladugården

Nyckel till stallet och ladugården

Solen skiner och det är faktiskt ganska varmt i skuggan t o m. Ska ta med mej en kopp kaffe och sätta mej på farstukvisten och njuta av solen.  Betty vaknar nog snart.

Stor KRAM till er alla!

Follow Helenas Hem -Om livet på landet

Idag kom sommaren

Ja kanske inte sommaren, men i alla fall sooolen och våren! 🙂

Gamla nycklar som hänger i stallet.

Gamla nycklar som hänger i stallet.

YES vilken härlig dag. Vi har varit ute nästan hela dagen och kvällen. Min 13 åring körde hårt med sin fyrhjuling så kedjan hoppade…Jag fick gå och hjälpa honom upp med den för backen.

Gustav med hoppad kedja

Gustav med hoppad kedja

Gustavs storebror Linus hjälpte till att fixa kedjan så han kunde köra mer sedan.

Jag tog ur ligginsatsen till Bettys vagn, så hon fick prova på att sitta. Hon verkade trivas bra med det, så mycket att titta på ju! 🙂

Betty 5½ månad

Betty 5½ månad

I skuggan var det bara 5 grader när vi gick ut, så det behövdes fortfarande varma kläder!

Min syster Jenny med familj kom och hälsade på idag. Hon och jag och våra yngsta barn tog en jätteskön promenad ut till en havsudde i närheten.

Årets första tussilago!

Årets första tussilago!

Nelly snart 2 år

Nelly snart 2 år

Min systerdotter Nelly vid havet

Min systerdotter Nelly vid havet

När vi kom tillbaka så hade temperaturen stigit till +10 grader i skuggan.Vi grillade gott och åt (inomhus) alla 10…eller nja, Betty satt i babysittern och tittade på oss andra 9 när vi åt. 🙂

Gott med mat tycker Nelly som tjuvstartade lite.

Gott med mat tycker Nelly som tjuvstartade lite.

Tack för trevligt sällskap! 🙂

/Helena


Gamla nycklar och knoppbräda!

Knoppbräda i köket

Knoppbräda i köket

Många knoppbrädor följde med huset.

Gamla nycklar

Gamla nycklar

Den här knoppbrädan hänger i köket. Jag tycker att den är så fin och finare blir den när man vet att den är gammal förmodligen från sekelskiftet. Den stora nyckeln går till ladugården och den lilla till stallet.

Nu ska Betty och jag göra oss klara för en promenad, solen skiner idag! 🙂


Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.