Följ med in i ladugården

Jag bor på landet…tralla la la la…

Märkligt att jag som älskar höga klackar, fart & fläkt, party, hårdrock, shoppa, daaansa o s v fullkomligt älskar  tystnaden på landet och hur skönt det är att i princip kunna gå naken på gården utan att någon ser en. Nu gör jag ju inte det, ja går naken alltså, visserligen är det för kallt nu…men…Ja ni förstår säkert! 🙂

Och vill jag ha stadsliv så tar det inte så lång tid att komma till stan. Nog om det nu…Idag har jag varit och strosat runt i Ladugården och Ladan, häng med ni också så får ni se hur det ser ut.

Välkommen in till ladugården

Välkommen in till ladugården

Kossornas plats

Kossornas plats

Tänk att här har alla kossor stått en gång i tiden. Fåren var visst här inne på vintern också. Dörren till höger går till hönshuset som vi ska göra i ordning under våren, planen är att köpa höns till sommaren! 🙂

ladugard2

Tidens tand…Rostigt, dammigt och vackert!?

Ladan

Ladan

Uppe i ladan. Blev påmind om att vi måste komma ihåg att sätta för fönsterrutan som är trasig, vill inte ha in alla svalor som byggde bo i somras igen. Jooo visst det är gulligt, men inte all skit de lämnar efter sej…

Kanna

Kanna

I ladan finns det massor av gamla saker…Denna kanna är ursöt (2 l). Den kommer inom snar framtid att få bli rengjord och komma in till mej. Som vas förmodligen!

Fin kanna

Fin kanna

Jag vet inte vad den användes till…men det vet förmodligen svärfar! 🙂 Återkommer isåfall. MEN jag skulle gissa på att det var någonting till kossorna!? Ni kan även se att byggnaden behöver målas…

Tillägg: Enligt svärfar så användes de små kannorna till att hämta mjölk med av de som bodde i närheten och var mjölksugna! 🙂

Balja

Balja

balja2

Fin balja va? Planen är att plantera blommor i den till sommaren.

Det finns även flertalet träbackar/trälådor, här är en jättefin gammal back som jag någon gång ska fixa. Ser framför mej den vitmålad med någon snygg text…kanske ”Leksaker” eller ”Tidningar”. Snygg är den i alla fall.

Back

Back

Det finns alltid pyssel smått som stort att göra här på gården!

Jag kommer visa mera om projekt Hönshuset och även våra andra ekonomibyggnader framöver!

Ha nu en riktigt trevlig lördag, vare sej ni är på landet eller i stan! 🙂

Kram

/Helena

Promenad på åkern

lada
På sportlovet så sov kusinerna Victor 10 år och Julia 7 år över. Vi tog en promenad ner på åkern för att åka lite stjärtlapp, passade på att fota våran lada sett nedifrån åkern.
Ladan

Ladan

Mysiga bilder,  men jag ser även otroligt mycket målningsjobb, någon som anmäler sej frivilligt att måla till sommaren? nähä, inte det… 😉
Backen nedanför huset, vid åkern, var inte så brant…
victor-julia
så vi gick till backen rakt över vägen istället
utebild
Det vit/gula huset och den röda ladugården som skymtar längst upp  är vårt.
Betty hängde med i bärselen
Betty 4 månader
Nu sover Betty så jag ska passa på att ta hand om tvätten innan hon vaknar. Sedan ska jag ordna lite med bilderna så jag kan visa lite före och efter bilder från renoveringen.
Sköt om er!
/Helena


Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.