Idag tog vi en…

bild 11

…härlig promenad ner för åkrarna och in i snårigaste skogen! 😀 Riktigt spännande att hitta grävlingsgryt, sorkar och se älgbajs. Vår katt Sigrid mötte oss när vi kom hem.

Min äldsta son Linus hittade kartor (på nätet) på platsen där vi bor och på en karta från 1700-talet så ser man att det har varit sjö där vi nu har åkrar och att det även fanns flera hus nedanför vår gård. Jag älskar verkligen historia så jag gick såklart och sökte efter spår från dessa tidigare bostäder. Jag måste leta reda på den där kartan igen. Någongång framöver så skulle jag verkligen vilja avsätta tid för att riktigt forska på historien här omkring. Vår gård byggdes 1887 och vi vet väldigt lite om den egentligen.

041

HÖSTBUKETT. Titta vilka fina blommor Jocke köpte till mej på vår 2-månaders-bröllopsdag! 😀 

019

Blommorna blir en färgklick i vårt kök/matrum

S K Ö N SÖNDAG TILL ER! Kram

 

Lantliga kök

Lantligt kök, lantliga kök, lantkök. Ja det är vanliga google sökningar innan man hamnar på min blogg. 🙂 

LÖRDAGAR är väl bara för härliga?! Vi har bara varit hemma och fixat på idag. Eller vi åkte ju förstås på ICA en sväng och sedan var Gustav och jag en sväng och övningskörde också. Men förutom det 🙂 så har vi bara varit hemma och städat, tvättat, målat, klippt gräs, fixat med ved. Ja ni vet!

016

Nu har vi stökat klart i vårt kök. Idag blev det potatisgratäng och fläskfilé. Nu blir det stormys i soffan med barn och godis. 🙂 TREVLIG lördagskväll på er! KRAM

G L A D f r e d a g

052

 

Hann inte städa allt jag ville. Tvättvikning och strykningen av stolfodralen tog den mesta tiden. Ja förutom barnen då. 🙂

Badrummen får vi ta imorgon allt annat… 

071

069

 

Nu är det snart dags att starta med fredagsTACOSen. 😀 Idag blir vi bara 5 personer till bords. Lite lite va?

Hoppas ni får en finfin fredagskväll. 

Lantligt kök samt matrum

004

 

S Ö N D A G

Tavlan som hänger över det gröna bordet är avmålat av landskapet omkring där vi bor. Vårt hus är med där, den är målad 1952. Jag vet inte riktigt vart den ska hänga, provade med köket nu -men visst hänger den för långt ner? Kan fota en närbild sedan så får ni se mer närmare på tavlan. Så roligt att ha.

Sjukstugan fortsätter…Eller idag är det ganska lugnt faktiskt. Betty är på bättringsvägen, så nu går vi bara och väntar på att någon av oss andra ska drabbas…hu!

Dags att åka och handla mat för några dagar. Kollar recept på Viktklubben nu. Roligt att få laga och äta lite annorlunda maträtter, lätt att det blir samma och samma annars. Tråååkigt med vardagsmat tycker jag -oftast. Lägger upp hur det går med min viktnedgång i början på månaden som vanligt.

KRAM på er!

Fredag igen

044

Hej på er!

FREDAG!!! Härligt va? 🙂 Idag har vi bara en ledig dag, jag och barnen, och hänger hemma. Mysigt. Fast det skulle ju varit roligare om Johanna hade kunnat komma och hälsa på idag, som det var tänkt. Men lilla Tilda blev dålig. 🙁 Men hon var på bättringsvägar idag hörde jag, så hoppas det är snabbt övergående.

Igår var jag och fyndade lite på Åhléns rea. Kul när det är halva reapriset! 🙂 Lunchade med fina vännen Lizettie också.

Ikväll blir det Tacos igen och en stor kall god öl. 😀 Skönt det faktiskt. För jag äter ju bara en massa Viktklubbmat nu. Fast det är god mat så jag ska inte säga så mycket. Men jag har lagt mej lite hungrig några kvällar. Får se om det gett resultat i början på februari.

021

TREVLIG FREDAG!

 

Ny hylla i vårt lantkök

100

 

Hej på er!

Tittar in en snabbis för att önska er en SKÖN FREDAG och för att visa den fina hyllan som Jocke snickrat och målat på min beställning. Duktig han är min blivande man va? 😀

Nu vill jag bara ha ett elementskydd dit på plats….älskling? Hahaha.

Det blev som en mysig CAFÉ HÖRNA i vårt kök och jag blev supernöjd. Berättar/visar mer sedan. Nu måste jag städa undan här hemma så middagsgästerna inte svimmar av allt stök… hehe. Vi blir 12 till middag idag, men jag har gjort det ”enkelt” med TACOS. Yay, det är ju fredag!!! 😀

KRAM

PS Ni är några som ställt frågor både här och på mailen och jag SKA svara, det blir lite sent bara. Har inte riktigt haft tid. Hoppas ni förstår.

Julafton 2013

Nu har vi avverkat ännu en julafton.

Jag hoppas att ni har haft det riktigt bra och inte stressat allt för mycket. I år firade vi bara med vår familj på sju personer. Men man vill ju ändå ha det städat och julpyntat omkring sej. Förstås. Så det blev inte så mycket mindre jobb än att ha flera släktingar i huset. 🙂

Huset ja. Vad tror ni händer ca 14.30? En halvtimme innan Kalle, precis när vi ska skala potatis…Jo strömmen går och det blir kolsvart. Eller nej det blev det inte, för jag hade ju såklart en tusen ljus tända. 😀 Men ändå…suck. 

Elen kom tillbaka ca 15.05…jippie! Men sedan försvann den igen ca 15.30. Stor suck. Linus och jag skalade potatis och Jocke eldade i vedspisen…Precis när det skulle koka upp så fick vi elen tillbaka igen ca 16.30

och tack o lov resten av kvällen!

Här kommer en bildvisningen som visar julaftonen. 🙂 Många blixtbilder blev det i mörkret.

När strömmen gick så snurrade döttrarna runt runt för att testa klänningarna. :D

När strömmen gick så snurrade döttrarna runt runt för att testa klänningarna. 😀 Gustav softar i soffan.

 

Alla mina 5 barn med på samma bild. Det ni! :D

Alla mina 5 barn med på samma bild. Det ni! 😀 Yngsta snart 2 år och äldsta snart 21 år. Mammas älsklingar.

 

075

När det var mörkt både ute och inne så gick 4 av barnen ut och tände tomtebloss. Vilken vinter vi har plusgrader och regn på julafton 2013.

jkjkjk

Betty 5 år, Meya snart 2 år och Gustav närmar sej 18 år! Hemma och tänder tomtebloss.

klkl

Tyra 3½ år är med  här också. Julafton 2013. Regn, varmgrader och strömavbrott!

 

Jocke gjorde "stubbfacklor"! Han ligger i badet nu så jag kan inte fråga hur han gjorde. Men de var jättefina och brann effektfullt i den mörka decembernatten. Även  om de mest rök när jag fotade. Hihi.

Jocke gjorde ”stubbfacklor”! Han ligger i badet nu så jag kan inte fråga hur han gjorde. Men de var jättefina och brann effektfullt i den mörka decembernatten. Även om de mest rök när jag fotade. Hihi.

Men så plötsligt fick vi el igen och matlagningen tog snabbt fart, gällde att passa på att använda ugn och spis -ifall den skulle försvinna igen…

127

 

Innan vi hann äta så knackade någon på dörren…

Tyra och Betty tyckte att det var SÅ kul när Tomten kom och de pratade med honom hela tiden. Meya däremot ville inte gå nära Tomten... :)

Tyra och Betty tyckte att det var SÅ kul när Tomten kom och de pratade med honom hela tiden. Meya däremot ville inte gå nära Tomten… 🙂

Här har snälla Tomten delat ut alla julklappar och har bara sin egen klapp kvar.

Här har snälla Tomten delat ut alla julklappar och har bara sin egen klapp kvar.

169

Meya (som fortfarande var skeptiskt sur) började tina upp mot slutet och vågade gå fram till honom t o m.

Meya (som fortfarande var skeptiskt sur) började tina upp mot slutet och vågade gå fram till honom t o m.

Mammas lilla hjälpreda hjälper till att duka.

Mammas lilla hjälpreda hjälper till att duka.

 

144

Som vanligt är det jag som fotar, så det blir inga bilder på mej. 🙂

 

GOD FORTSÄTTNING

 

2 dagar kvar

jkjkjkj

GOD JUL i kök/matrum

ldag har vi åkt med julklappar till Timrå där systrarna och mina föräldrar bor. Där har de mer snö minsann. Inte mycket, men det  är vitt iaf. Det är ju mer än vad det är här hemma…Vi har tyvärr bara isigt och regnigt.

Sedan bar det av till ICA maxi där vi trängdes med alla andra julfirare i Sundsvall/Timrå kändes det som. Men tack o lov så var döttrarna hos sin farmor och farfar. De hade inte haft särskilt kul om de varit med. Gustav och Emelie hängde med iaf. 🙂

jljljjl

Juligt i vårt allrum

Julgranen (modell större än den på bilden) kläddes i morse. Så fin så. Jag ska bara lyfta upp julgranskulorna, så inte alla hänger längst ner… 😀

Vi har en massa städning kvar. Tar aaaaldrig slut. Men nu strax så ska barnen nattas. Sedan ska Linus, Jocke och jag fixa potatisgratäng och fläskfile. Ja det blir sen middag för oss. 🙂

Hoppas att ni har det bra i ert julstök. KRAM

 

Andra advent

Julfixat kring vår kära vedspis idag. Har liknande varje år, lite förändringar bara. 🙂 Lär komma in mer granris och röda äpplen senare.

030

 

Lite för mörkt för att få jättebra bilder, men jag fotade loss ändå. Idag snöade det lite mer. Jag ska se om jag får några bra utebilder på huset och all snö i morgon.

Vedspis i köket och kaminen i matrummet

Vedspis i köket och kaminen i matrummet

Fina gunghästen som svärmor gungat på som barn

Fina gunghästen som svärmor gungat på som barn

Bra med ljusförvaring!

Bra med ljusförvaring!

Jag är fortfarande inte kry.Hur länge ska man dras med skiten? Fast jag  är mycket bättre, så det går åt rätt håll.

En FIN andra advent hoppas jag att ni har! Vi sitter i soffan och myser till en film nu. Eller nja…Meya sover i sin säng. Jocke sover i soffan, Betty hänger på honom och kollar på film. Tyra spelar Alfons på min telefon och jag bloggar. Slö och slappt. De blev nog trötta av all lek i snön tidigare idag. 🙂

God kväll!

20131203-205051.jpg

20131203-205137.jpg
Vårt kök kvällstid 🙂

Stackars Tyra! Hon har haft det jobbigast med vattkopporna. Men nu är det äntligen på väg åt rätt håll. Och därmed har alla mina fem barn haft de eländiga prickarna. Skönt!

20131203-205552.jpg

20131203-205609.jpg
Idag har vi klippt, klistrat och pysslat. Betty älskar det! Ja även M och T, men de har inte samma ork att sitta still. Hihi.

20131203-205814.jpg

Snart på bloggen: mina bröllopsplaner! Hahaha mina systrar tycker att jag är helt knäpp som håller på och pratar/planerar bröllop redan. Eh det kanske jag är? Men det är ju så kul!!! 😀 Snart sommar ju..,

20131203-210121.jpg
Tur att vi har stort kök. Bordet som jag tog in ryms bredvid köksön sålänge, vet inte vart jag ska placera det… 🙂

Kram

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.