Webshoppen för ert bröllop & fest är uppe! Dekorationer & tillbehör – Inreda festlokal – pom pom – vimplar – honeycombs – papperssugrör – lyktor – glasburkar med och utan tappkran – godispåsar – godisskopor – spetsband – caketopper – diy –

MIN fina fina familj. Så roligt att ha en bild där alla är med. Foto: Stine Ringen Rogstad

MIN fina fina familj. Så underbart att ha en bild där alla är med. Foto: Stine Ringen Rogstad

ÄNTLIGEN kan jag hälsa er varmt VÄLKOMNA till helenashem.se

Ä n t l i g e n 🙂

Det är lite justeringar kvar som min leverantör av webshoppen tittar på idag, men annars så är den helt klar.

Vi firar med ÖPPNINGSERBJUDANDE: FRI FRAKT t o m 31 januari

I webbutiken Helenas Hem finner ni dekoration & tillbehör till er fest. Bröllop, barnkalas, dop, student. Titta runt, låt er inspireras av bilder och beställ sedan i lugn och ro.

Förverkliga era drömmar. Vi börjar alltid med kostnadsfri konsultation och erbjuder att ta hand om hela eller delar av din fest. Rådgivning online? Hyra 1800-tals loge utanför Sundsvall? 

I shoppen hittar ni allt från Honeycombs, vimplar, Pom poms, papperssugrör till plåtskyltar, glasburkar, mattor & lyktor. Allt för att inreda er festlokal, eller ert hem.

Det väntas fler leveranser till vårt lager. Men kontakta oss gärna om ni har några önskemål på varor eller färger  så kan vi säkert ta hem det, eller komma med tips. 

Detta ska bli fantastiskt roligt!

Kontakta oss på: info@helenashem.se

En underbar dag önskar jag er. 

Vårt bröllop, del 3

BRÖLLOP. BRÖLLOPSBERÄTTELSEN del tre

HÄR kan du läsa del 1

HÄR kan du läsa del 2

I kategorin BRÖLLOP så finns allt samlat som jag bloggat om både innan och efter vårt bröllop 5 juli 2014

V I G S E L N

Ett TIPS till er som planerar bröllop: Gör som NI vill. Enkelt va? 🙂 Det finns så många mallar när det gäller bröllop och hur det bör vara. Vill ni att det ska vara gällande ”regelboken” med hög bröllopstårta, vals och hela baletten så ska ni köra på det. Absolut. Men vill ni inte det så våga gå er egna väg. Gör bröllopet till ert, följ era drömmar och strunta i vad mormor kommer säga om det kanske inte ens blir bröllopstårta utan  något helt annat. Var personliga. DÅ kommer ni få ert bästa bröllop ever. Lovar.

Vi gjorde så. Som vi själva ville ha det. Vissa saker som hände under bröllopsdagen var spontant och inte ens bestämt innan. Återkommer till det.

Min brudklänning, Bettys, Tyras och Meyas

Min brudklänning, Bettys, Tyras och Meyas

Vi ville ha en borgerlig vigsel och att allting skulle vara hemma på vår gård, där vi verkligen känner en inre ro. Vi älskar ju vår gård -så för oss fanns inte en bättre plats. Vi ville att vigseln skulle vara utomhus under ett stort träd invid vår loge, med naturen som smycke, så vi höll tummarna för att det kalla och regniga JUNI skulle bytas ut mot en betydligt varmare och soligare JULI. Tänk vilken tur vi hade… Solen sken och det var varmt.

All stress som jag hade under bröllopsdagen byttes ut mot ett härligt pirr när vi inne i huset såg bröllopsgästerna anlända en efter en. SÅ spännande. Tanken var att våra tre döttrar skulle vara blomsterflickor så jag hade förberett rosblad som de skulle kasta ut. Mina söner och Gustavs dåvarande flickvän Emelie skulle stå på plats bredvid logen så töserna skulle gå dit. MEN när döttrarna såg allt folk som samlades ute på gården så ville de inte vara inne. Meya borde ha sovit lunch för hon var toktrött och grinig. Det gällde att tänka om. Emelie som verkligen var en tålmodig ängel och bar på Meya, gick ut med henne och jag frågade Tyra och Betty vad de helst ville. Kasta blommor eller gå ut till kusinerna? ”UT till kusinerna!” Svarade de i kör. 🙂 Så det fick bli så.
Varsin vacker behållare (ljuslykta från IKEA) skulle tjejerna bära rosenbladen i. Men det blev ändrade planer. :)

Varsin vacker behållare (ljuslykta från IKEA) skulle tjejerna bära rosenbladen i. Men det blev ändrade planer. 🙂

Jocke hade riggat högtalare både ute och inne och min äldsta son Linus hade som uppdrag att springa in i logen och slå på ingångslåten som var Canon in D. När de underbara tonerna gick igång 15.30, så stod vi inne i huset och undrade när vi skulle gå ut. Jag hade ju i tiden beräknat att döttrarna skulle gå före oss och att det skulle ta lite tid. Så här i efterhand med facit i hand, så borde vi ha stannat inne en längre stund, eller gått långsammare fram, för det blev lite väl lång tid på låten kvar när vi väl stod där framme. Men det funkade det också.
Men om vi backar tillbaka lite och Jocke och jag hade bestämt oss för att gå ut så precis innan vi steg ut på fartsukvisten så sa Jocke ”Buketten!” Åh vad nära att den blev glömd… Precis som en av serveringspersonalen hade berättat bara någon timme innan att hon själv gjorde på sitt bröllop. Glömde sin brudbukett. Ooops. Men min kom med. Tack vare min Jocke. Pust.
Pirriga i magen tar vi steget ut a bli herr & fru Tjärnström. och brudkuketten kom med. Jippe!

Pirriga i magen tar vi steget ut a bli herr & fru Tjärnström. och brudbuketten kom med. Jippe!

motvigselakten

Hönsen ville såklart också vara med!

Hönsen ville såklart också vara med!

Någonting som det inte gick att föreställa sej är själva känslan. Solen som äntligen sken. Känslan av att ha nära och kära samlade. Känslan av att se sin blivande man så snygg. Känslan av att vi snart blir man och hustru. Det är en sådan varm och omslutande känsla. Som en stor varm kram. Allt vi har planerat för under nästan ett helt år. Vår dag. Helt magiskt.

Vår vigselförättare var så fin, helt perfekt. Margaretha Bergström heter hon. Vid borgerlig vigsel så bestämmer man mycket av utformningen själva. Vi valde att ha det så här:

Margaretha hälsade alla hjärtligt välkomna och hon hade tidigare frågat oss om goda egenskaper som vi tyckte att vår parter hade, så hon läste upp dem samt viktiga händelser i vårt liv fram till denna dag. (så fint gjort). Betty, Tyra och Meya sjunger ”Solen lyser”. Margaretha läser en dikt ”Jag ser er”. Sedan kom själva vigselakten då vi växlade ringar och precis när vi kysstes så började vår trubadur Arve Solli spela gitarr och sjunga ”All of me” (väldigt nöjd, han var superdukig), ögonen fylldes av tårar. Efter det så sa Margaretha några avslutsord och lämnade över vigselbeviset. Sedan gick vi iväg som äkta makar och utgångslåt spelas. (ca 20 min tror jag att det tog) Borgerliga vigseln kostade: 800 kronor. Många som inte känner till att det kostar och det är olika vart i landet man bor, men bra att ta med i budgeten till er som planerar bröllop.

Här har just Meya, Tyra och Bietty sjungit klart. "Solen lyser". Emelie (Gustavs dåvarande flickvän) bar på trötta Meya

Här har just Meya, Tyra och Betty sjungit klart. ”Solen lyser”. Emelie (Gustavs dåvarande flickvän) bar på trötta Meya, som petar så snyggt i näsan. Hahaha.

Min fina ring kommer på fingret

Min fina ring kommer på fingret

Jocke får sin ring, det gick inte lika enkelt. :)

Jocke får sin ring, det gick inte lika enkelt. 🙂

KYSSEN

KYSSEN

Arve Solli sjung "All of me" av John Legend. Han gjorde det SÅ bra -likasom vid minglet och på dansgolvet. Kontaktuppgifter till honom finns längst ner i detta inlägg. Rekommenderas varmt!

Sång: Arve Solli framförde ”All of me” av John Legend. Han gjorde det SÅ bra -likaså vid minglet och på dansgolvet. Kontaktuppgifter till honom finns längst ner i detta inlägg. Rekommenderas varmt!

Vi är gifta. Har precis kyssts och nu lyssnar vi på underbar sång och känslan i kroppen kokar nästan över. Tårarna trängs i ögonen. Det känns så varmt, som att vi är inlindad i bomull och hela världen är så snäll.

Vi är gifta. Har precis kyssts, ringarna är på och nu lyssnar vi på underbar sång och känslan i kroppen kokar nästan över. Tårarna trängs i ögonen. Det känns så varmt, som att vi är inlindad i bomull och  att hela världen är så snäll. Inga hemskheter existerar.

Utgångslåten. Den skulle min son Linus in i logen och slå på och det blev en viss fördröjning innan den startade 🙂 men vi gick sedan iväg. Utgångslåten var samma som ingångslåten, men en annan version. En version som startade lugnt men sedan blev betydligt rockigare (vilket passar oss super) Canon Rock.  Här hade vi inte bestämt hur vi skulle göra alls. Bara att vi skulle börja gå när den spelades, sedan fick det bli som det blev. När vi gick mot vårt hus så viskade jag till Jocke att när den rockigare delen börjar så bara gör vi en helomvändning och springer rockandes tillbaka. Hahaha. Det var så det blev. 

UTGÅNG! Riset yr i luften.

UTGÅNG! Riset yr i luften

Vi valde att ha RIS som gästerna fick kasta över oss. och NEJ det är inte farligt för våra fåglar. Det är bara en skröna! Jag gjorde strutar av en tapetrulle som blev över sedan vi tapetserade uppe i lilla allrummet. Så strutarna blev lyxigt fina Laura Ashley strutar med finaste toile  mönstret.

Gjorde strutar till riset av finaste tapeten med toile mönster.

Gjorde strutar till riset av finaste tapeten med toile mönster.

Vi sprang mot våra barn först och främst och talade om hur duktiga de var att sjunga. Även om det nog bara var Betty som hördes. Hahaha.

På språng när den rockiga versionen i utgångslåten spelades

På språng när den rockiga versionen i utgångslåten spelades

Puss på Meya!

Puss på Meya!

Woooohooooo vi är gifta!!! Herr & Fru. Äntligen!

Kramkalaset startade. Här med Johanna, min svägerska.

Kramkalaset startade. Här med Johanna, min svägerska.

Jocke får kram av hans pappa Tommy

Jocke får kram av hans pappa Tommy

I denna lantliga miljö så tyckte inte vi att det skulle funka lika bra med traditionella skålen med champagne och fina champagneglas, vi ville ha en mer rustik, enkel och lantlig version. Så vi bar ut vår gamla och ursnygga snickarbänk och hade den som bord där glasen stod. Dryckesglasen var  GLASBURKAR med gästernas namn skrivna med vitt, på en ”svarta tavlan” etikett och såklart ett snyggt paperstraw i burken, drinkar och även alkoholfri dryck fanns i de stora glasbehållarna med tappkran. Älskar dessa och det gjorde många av gästerna också. 

På snickarbänken så hade vi alla glas och även de tre dryckesbehållarna.

På snickarbänken så hade vi alla gäster sina glas och även de tre dryckesbehållarna fanns där.

Vi fick de första glasen...

Vi fick de första glasen…

Skål!

Skål!

Under MINGLET så hölls dörrarna till logen stängda. Det var bara cateringpersonalen som sprang ut och in och fixade. Arve Solli spelade gitarr och sjung under minglet. Mycket fint! Han spelade redan då låtar som gästerna önskade. Minglet ja, jag hade gjort  en mingellek (hittade inspiration på Pinterest) som ingen hade fotat, så jag tog en bild med mobilen nu:

Jag gjorde en Autografjakt för att få gästerna att mingla lite innan middagen

Jag gjorde en Autografjakt för att få gästerna att mingla lite innan middagen

Mingelleken plus att de fick i uppdrag att skriva tips för framtiden till brudparet. Ytterligare en mobilbild:
Jag gjorde även lappar där gästerna kunde lämna råd till brudparet

Jag gjorde även lappar där gästerna kunde lämna råd till brudparet

 

Här ser vi ut att prata om allvarliga saker. Jag med handen på höften och allt. Höggravida Ulrika och Lizettie.

Här ser vi ut att prata om allvarliga saker. 😉  Jag med handen på höften och allt. Höggravida Ulrika och Lizettie.

Vi valde att inte bjuda barn på bröllopet. Men kunde man inte ordna barnvakt så gick det självklart bra. Våra barn var ju också med. Linus, Gustav och Emelie passade dem under kvällarna och även mostrarna Jenny och Johanna. 🙂 Kusinerna Elvis, Sixten och Selma var med under vigseln och minglet, men åkte sedan till barnvakten. Kusin Nelly och hennes storebror Victor var med hela kvällen. Victor är 15 år och hör väl kanske inte till skaran barn direkt. 😉

En sån fin bild på min systers Jennys yngsta barn Nelly

En sån fin bild på min syster Jennys yngsta barn, Nelly

Jockes syster Johanna var så fin i sin fläta. Där bakom skymtar trubaduren Arve Solli samt Erica, Martin, Håkan och Kjetil

Jockes syster Johannas dotter, Selma, var så fin i sin fläta och söta klänning. Där bakom skymtar trubaduren Arve Solli samt Erica, Martin, Håkan och Kjetil

Här sitter Meya 2 år och myser bredvid Leif

Här sitter Meya 2 år och myser bredvid Leif

Tyra vid dryckesbehållarna

Tyra vid dryckesbehållarna

Detta var ett populärt tillhåll, både för stora och små. Här fyller Jockes syster Johannas äldsta barn, Elvis på sitt glas.

Detta var ett populärt tillhåll, både för stora och små. Här fyller Jockes syster Johannas äldsta barn, Elvis på sitt glas.

Jag hade gjort ett litet tillhåll för barnen:

Jag knöt fast en sänghimmel i en björk på gården och satt barnens bord där under. Mysigt

Vi knöt fast en sänghimmel i en björk på gården och satt barnens bord där under. Mysigt

Jag tror dock inte att de hängde där så mycket. De valde mest att utforska skogen runt omkring…

barnen

Så fin bild på Betty

Så fin bild på Betty

Det här skogsäventyret orsakade lite skador. Brännässlor är inte rolig…

Här går jag med ledsen Betty som har blivit bränd av nässlorna. Vi är på väg in i huset för att spraya på Salubrin. Nelly och Meya hänger med också.

Här går jag med ledsen Betty som har blivit bränd av nässlorna. Vi är på väg in i huset för att spraya på Salubrin. Nelly och Meya hänger med också.

Meya ville ha lite mamma-gos. De ville mamma också. :)

Meya ville ha lite mamma-gos. De ville mamma också. 🙂

Oj vad långt detta blev. Någon som orkat läsa allt? Hahaha. Om ni förbereder bröllop och liknar mej så har ni gjort det, det vet jag. För jag läste ALLT och hämtade otroligt mycket inspiration från främst Pinterest, men även bröllopstidningar och bloggar. Så jag hoppas att ni fick inspiration till något i ert bröllop. SÅ underbart att planera bröllop!
logen1
Del 4 så öppnar vi upp dörrarna till logen och den handlar om själva festen, middagen inne i logen! 🙂 och sedan visar jag de fina bilderna som vår fotograf Stine tog på oss innan vigseln också.

Fotografen som tagit de fina bilderna i detta inlägg bor i Norge och heter Stine Ringen Rogstad

Trubaduren som bor i Sundsvall, Sverige 🙂 heter Arve Solli. Jag tycker absolut att ni ska boka honom till ert bröllop eller annan fest. Både jag och Jocke tyckte att han var väldigt duktig och det har även många av våra gäster sagt. Han är väldigt bred och känner av sin publik och anpassar låtarna väldig bra så att alla får sitt. 🙂 Duktig musiker. 

Du kan boka Arve som ensam trubadur -eller varför inte ett helt band där han ingår? Kolla in på ARVESOLLI.SE




Bröllopsresa

God morgon!
Nu åker det här gänget på bröllopsresa. Inte riktigt lika finklädda dock. Det ska regna mycket på Alcudia, men det är varmt i både luft och vatten -så barnen ser fram emot att bada i regn. Hahaha. Förhoppningsvis så får vi lite sol också.
Det ska bli sååå skönt att åka bort tillsammans. Sönerna ville inte hänga på, så de stannar hemma och vaktar hus och sköter om djur.

Foto Stine Ringen Rogstad

IMG_2021-0.PNG

Bilder från vårt bröllop

Svärmor och svärfar tog FINA bilder på bröllopet som vi har fått nu. Så kul att återuppleva allt i bilder igen. 🙂

Jag vet att jag ska skriva Bröllop del 2, men för det så väntar jag på vår fotografs bilder och hon ska gifta sej på lördag så jag vet att det är fullt upp denna vecka. 😀 De ska också gifta sej hemma i deras loge. I Norge. STORT lycka till till fina Stine och hennes familj. Jag hoppas på att de tar mer hjälp från nära och kära än vad vi gjorde.

~ 5 juli 2014 ~

 

Där till höger syns vår fotograf. Men den här bilden tog svärfar Tommy

Där till höger syns vår fotograf. Den här bilden tog svärfar Tommy. Vackra gästerna.

 

Vackra gäster :)

Vackra gäster igen 🙂

 

Som sagt, vackra gäster. Agneta (svärmor), Gun-Britt (mamma och Roine (pappa) Emelie som bär på trötta Meya och Gustav

Som sagt, vackra gäster.
Agneta (svärmor), Gun-Britt (mamma och Roine (pappa) Emelie (Gustavs dåvarande flickvän) som bär på trötta Meya och Gustav

 

Världens bästa toastmaster Martin

Världens bästa toastmaster Martin

 

Vigselakt

Vigselakt

 

PUSS!

PUSS!

 

GIFTA!!!

GIFTA!!!

 

Till bords. och rätt glada :)

Till bords. och rätt glada 🙂

 

Fler fina gäster

Fler fina gäster

 

Svärfar och jag i en vacker dans

Svärfar och jag i en vacker dans

 

Som sagt, vacker... hihi

Som sagt, vacker… hihi

KRAM

 

Djuren på vår gård

Nä vi har inte så många djur här på vår gård. Men vi vill gärna ha fler djur. Kanske får eller getter. Men det är mycket jobb med djur och mycket att fixa inför att får eller getter flyttar hem till oss och eftersom tiden inte har funnits där så blir det inget denna sommar. Men kanske nästa? 🙂

Vi har två katter som heter Sigrid (mor) och Hjalmar (son). Vi har Hedemorahöns -just nu 14 stycken. Sedan har vi även en kanin som heter Knut.

Knut har flyttat ut -men han har ännu ingen utegård till sin utebur, så han brukar få springa i ”koppel”. Han älskar det! Han älskar att springa efter hönsen så att de kacklar förskräckt också. Hahaha.

 

Kaninen Knut pustar ut i skuggan

Knutis är så söt! (vi passar på att rengöra hans bur där bakom)

 

Hönsen är nyfikna på kaninen, men lite rädda. Knut är inte ett dugg rädd.

Hönsen är nyfikna på kaninen, men lite rädda. Knut är inte ett dugg rädd.

 

kk

Hönsen springer gärna iväg

En glad kanin som springer fort

En glad kanin som springer fort

 

 

Gräva gräva

Gräva gräva

 

och pusta ut i gropen -skönt i denna värme!

och pusta ut i gropen -skönt i denna värme!

 

Söta Knut myser i skuggan framför jordkällaren på vår gård

Knut myser i skuggan framför jordkällaren på vår gård

 

Vår gård

Mobilbilder från vår gård, som jag har instagrammat idag

20140719-192010-69610040.jpg
Längst upp: vårt hus och en jordkällare
Mitten: en jordkällare och smedjan
Längst ner: farstukvist och ladugården

Idag har vi varit hemma hela dagen på gården. Jocke har målat ladugården -det jag inte nådde förra året när jag målade. 🙂
Flickorna och jag har skrotat omkring, badat i vattenspridaren, fixat med mat/fika, Tvätt och sånt!
Nu sitter flickorna tre i badkaret, det är ett måste att tvätta håret idag.

Är det inte bra härligt med sol, värme, sommar och semester?! 😀
Kram

Renovering av trösklogen

I väntan på att del 2 av bröllopet kommer ut så tänkte jag visa före och efter bilder på framsidan av vår bröllopslokal

Här städas det på insidan av vår tröskloge. Det är sommaren 2013 och innan vi hade min 40-årsfest där. På bild Victor Linus och Betty

Här städas det på insidan av vår tröskloge. Det är sommaren 2013 och innan vi hade min 40-årsfest där. På bild Victor Linus och Betty och en ful fasad

Tidig sommar 2014.

Tidig sommar 2014. Fasaden behöver verkligen fixas!

 

Frågan är om det ens går att behålla panelen som sitter på logen.

Frågan är om det ens går att behålla panelen som sitter på logen…

 

Jocke sa neej vi river inte. Jag sa joooo och Gustav började riva

Jocke sa neej vi river inte, det blir för mycket jobb. Jag sa joooo och Gustav började riva 😀

 

Mycket dålig panel och många spikar att ta hand om

Mycket dålig panel och många spikar att ta hand om

Gustav var verkligen jätteduktig och rev hela sidan själv

Gustav var verkligen jätteduktig och rev hela sidan själv

 

 

Gjorde rent runt fasaden på allt som växte runt huset. Gjorde ren fasaden och började sedan måla

Jag gjorde rent runt  på allt som växte runt huset och även själva fasaden och började sedan måla 

Men sååå fint det blev när timmerhuset kom fram.

Men sååå fint det blev när den timrade väggen  kom fram och färg kom på. Den gamla trösklogen tackade för att vi tog hand om den -med en stor suck av tacksamnhet. Jo jag hörde det.

 

Här är en EFTER bild. Efter bröllopet kom min syster Johanna och hjälpte till med städningen

Här är en EFTER bild. Efter bröllopet kom min syster Johanna och hjälpte till med städningen. TACK SNÄLLA!

bild 22

klkl

Nu har det blivit en plats att njuta av. Både av uteplatser bredvid logen och inne i logen

 

Senare får ni se fler bilder från insidan samt från vigseln och självklart från bröllopsfesten! 😀

 

Vårt bröllop, del 1

NU ska jag berätta om vårt bröllop. 🙂 Börjar från början…

Om vi backar till 2 veckor innan bröllopet så kan man säga att Jocke och jag har slitit med främst gården och logen varje dag. Allra helst när barnen somnat, så det har blivit många sena kvällar. Veckan innan så slet vi ute i logen till ca 1 på natten varje kväll. Dagen innan bröllopet så sov vi inte mycket. Vi tänkte först inte berätta för nära och kära eftersom det bara var…ja helt crazy, men vi gjorde det ändå. Berättade att vi la oss 6 och klev upp 8 på vår dag. Ja vi sov 2 timmar och med ca 5 timmars sömn/natt senaste veckan så…nä vi var inte så pigga. Icke att rekommendera. Men vad skulle vi göra? Vi var tvungna att bli helt klara på fredagen och då var det bara det som gällde. Köra på!

Vi har 5 barn. De är 2, 4, 5, 18 och 21. De två äldsta bodde hos sin pappa 2-3 veckor innan bröllopet (18-åringen sommarjobbade) så vi fick inte mycket extra hjälp där innan 🙂

Vad har vi gjort? Ja vad har vi inte gjort. 😉 Jag hade en vision och vi har jobbat efter det. Jag ser allting klart och tydligen som en bild/film i huvudet innan och vet precis hur allting ska se ut (som en pinterestdröm hihi) och Jocke som inte gör det hahaha, har lärt sej förstå mina konstiga beskrivningar genom åren. Någorlunda iaf. 😉

Längst nere vid vägen så fanns det en BRÖLLOPS skylt :)

Längst nere vid vägen så fanns det en BRÖLLOPS skylt 🙂

 

360

Vi satt upp låstasgrindar, där vi gärna skulle ha riktiga grindar. :) De fanns i vår ladugård, använt som staket till får förmodligen. Nåt sånt. :)

Vi satt upp låtsas grindar, där vi gärna skulle ha riktiga grindar. 🙂 De fanns i vår ladugård, använt som staket till får förmodligen. Nåt sånt. 🙂

 

Det vi skulle ha gjort -det ni kan göra som planerar bröllop: Ta hjälp av vänner och släkt. Eller kanske en bröllopskoordinator om ni känner att ni inte har tid så att det räcker? Vi hade inget värdpar, men det kan nog vara en väldigt bra idé! Vi gjorde ist allting själva, från låtlista på Spotify, festprogram, renovering, till dukning. (plus snabbstädning av huset hihi) Det blev väldigt mycket att göra och som sagt alldeles för lite sömn. MEN i efterhand så är vi SÅ nöjda och skulle inte vilja ändra på någonting (förutom att kanske ta in hjälp). Det blev precis så som i min ”film” -t o m snäppet bättre! 🙂

Vi (min son Gustav) rev den gamla och fula fasaden på logen. Ska visa mer från det senare. Jag och Jocke målade. Nya vindskivor sattes upp. Dörrar lagades. Gräs klipptes. Jag grävde ur och rensade runt fasaden (det hade fått växa lite hur som helst). Blev många vändor med skottkärror. Rabatt med pion och hortensia grävdes.

Utanför logen

Utanför logen (bild från när vi städade ur)

Vi tog ner ett gammalt fönster som saknade glasrutor. Lämnade in det och 9 små glasrutor sattes dit och sedan tillbaka med det igen.

683

Inomhus så rev Jocke den gamla sädestorken och byggde golv där det saknades. Bord och bänkar byggdes. Bardisk byggdes. Jag hade roligt och körde pallar hit och dit med pallyftare tills jag äntligen bestämde mej för en hörna där loungen skulle vara. Pallar blev en långbänk där kuddar placerades. Körde även dit soffa och fåtölj samt bord.

Jocke kapade skyltar och jag målade/skrev på en massa. Parkering, pil till WC, FESTLOGEN, VIGSEL, även en skylt ovanför dessertbordet samt en hashtag till de som instagrammade #jockeochhelena Ja just också Herr och Fru som jag satt på vårt bord.

387

 

378

Jag hittade ett gammal ”lampskelett” i en av våra byggnader och fick genast ideér om att den skulle hänga ovanför bordet i vår loungedel. Tänkte först att det skulle vara ljusslinga samt att den även skulle vara klädd med björk, men det blev så bra med bara ljusslinga och kedjan som vi också hittade, så det fick bli så.

Vår egengjorda lampa i loungedelen :)

Vår egengjorda lampa i loungedelen 🙂 samt belysning och pompoms över långborden

Pallar med kuddar på. samt lite sköna äldre möbler.Lampan pricken över iet där över bordet

Pallar med kuddar på. samt lite sköna äldre möbler.Lampan pricken över iet där över bordet

131

 

Dagen/kvällen/natten innan så satte vi upp skyltar, staket/grindar, blomlådor, bord, bänkar osv utomhus. Det som också tog ganska lång tid var att ordna med alla blommor som jag hämtade hos floristen. Mååånga små vaser och glasburkar att fylla med vatten och blommor och sedan ställa ut tillsammans med ljuslykor som jag hade satt spetstejp på innan. MEN så fantastiskt roligt.

Det som också tog ganska mycket tid var att hänga upp alla ljusslingor och knyta fast pompoms. Elen skulle fixas och allt annat praktiskt. PA-utrustning, ljud till både Spotify-dans och under vigseln. Till trubaduren. Mer om det sedan. 🙂

Ljusslingor och pompoms!

Ljusslingor och pompoms!

Jag hade skrivit namn på samtliga gäster på chalkboards-stickers som jag klistrat fast på burkar. Satt sugrör i samtliga och gett instruktioner (till serveringspersonalen) hur de ska flyttas ut och vad de skulle fyllas med på bröllopsdagen. Återkommer mer till det senare. Men vi hade konkat ut en tung gammal snickarbänk (så vacker) som bord till vår brudskål.

Vi hade catering ifrån Lasses Matstuga så jag gjorde ingen mat själv (tack o lov hahaha). Det jag gjorde själv var att duka, baka cake pops. Köpa och fylla på godis och duka upp godisbordet. Jag ville gärna ha porslin och helst gammal fin udda porslin och vi lyckats skrapa ihop 45 kaffekoppar på loppisar, inte riktigt lika många assietter så det fick jag låna av svärmor, likaså fler kaffeskedar. Dukade upp ett bord med alla kaffekoppar och där ställde serveringspersonalen även tårtan sedan. Tårtan köpte vi från Eclair enligt en bildönskning från mej. 🙂

Tårta med kaffe och avec och sedan godisbord med cake pops

Tårta med kaffe och avec och sedan godisbord med cake pops

106

107

Mina cake pops. Recept kommer senare :)

Mina cake pops. Recept kommer senare 🙂

016

 

Borden dukade jag med blommor och ljuslyktor, dukar, vinglas, servetter som jag knutit tags med gästernas namn på  och festprogram under servetterna. Tygservetterna från Himla lånade jag av Jockes syster Johanna. Satte även dit vattenkaraffer. Sedan dukade serveringspersonalen med bestick och tallrikar som jag hyrde.

Del 1 blev mest ett inlägg om hur mycket jobb det var inför bröllopet märkte jag. 😀 Men så får det bli om jag ska ta det från början, vill inte mörka och försköna något. Mycket slit och många roliga stunder har det varit. 

Ett bröllop är väldigt mycket att planera och samordna inför. Det är nog någonting som man inte riktigt tänker på om man aldrig har haft bröllop själva. Sedan kan man ju skaffa sej mer jobb med extra mycket diy detaljer, renovering och ha bröllopet hemma…

Det som är otroligt positivt med att ha det hemma i en byggnad på gården är att det inte är någon panik med städningen efteråt. Vi tog det viktigaste dagen efter och 2 dagar efter kom min syster Johanna och hjälpe till, sedan har vi kvar alla bord och grejer som vi tog inifrån som ska flyttas på rätt ställen igen.

Det som är negativt är att du ”måste” ha städat och fint både i festlogen, på gården samt inne i huset…

Vårt bröllop del 2 kommer innehålla hur allt var från att vakna klockan 8 (efter 2 timmars sömn) på vår efterlängtade bröllopsdag. SOLEN sken och det var en helt underbar lördag att gifta sej på. 😀 Fortsättning följer.

Bilderna i detta inlägg är tagna av mej eller av bröllopsgäster. Jag har inte så många bilder på själva borden och dukningen, ska se vad jag har… Annars får jag hoppas på att bröllopsfotografen har tagit några sådana bilder. 

 



Glad midsommar

20140619-180013-64813060.jpg
Säger Glad midsommar till alla er som tittar in här! Puss på er!

Förkylningarna i Helenas Hem börjar nu gå åt rätt håll. Det är hostigt, snorigt och lite hängigt, men ingen har feber längre iaf.

Midsommarhelgen firar vi hemma för andra året i rad och det ska bli riktigt mysigt att rå om familjen och äta all god mat. 🙂 Vädret ska det ju bli lite si och så med, tur att vi har ett hus att vara i! 🙂

Önskar er allt myyys ni bara kan få!
Kraaaam

Bilden är på mej och Meya från midsommarafton förra året

Bröllop bröllop bröllop

20140610-203234-73954468.jpg
Nu ni!!!
Nu är det verkligen inte långt kvar! 😀

Vi fixar så fort vi har en ledig tid. Med vad? Ja säg vad vi inte gör…så känns det. Vi målar, snickrar, klipper, klistrar, gräver, planterar, river, bygger, rensar, planerar, bokar, stämmer av, skriver, städar… Eller nja städar är väl det enda som vi inte gör. Hahaha. Finns inte så mycket tid till det, men det måste ju också göras såklart. Både i logen och i huset.

20140610-203551-74151943.jpg
Här är bilder på det senaste ”pysslet”. 🙂

Jag vet inte om jag sagt det, tror inte det(?!) men vi kommer inte att ha någon tärna eller bestman.
Ingen värd eller värdinna heller. Dock en toastmaster.
Döttrarna kommer att vara blomsterflickor och Linus och Gustav (och Emelie) hoppas jag att vi har nära oss. 🙂 Tur att det är borglig vigsel så att det går fort -tycker nog sönerna. Hihi.

Vad annars då? Ja det finns 1000 saker att säga egentligen.
Vi blir 45 stycken iaf. Det känns verkligen lagomt och bra. Precis som vi ville ha det. Tänk att vi ska gifta oss. Bli man och hustru. Jag ska få ett nytt efternamn. Så många härliga människor samlade för en riktigt rolig fest. Jag kan knappt bärga mej.
Samtidigt är jag SÅ glad att vi har lite tid på oss fortf. Men som sagt, vi får se hur mycket vi hinner med av allt vi (läs jag) planerat. 😀

20140610-204640-74800878.jpg
En glimt av min fina brudklänning och mina underbara mintgröna skor. Precis vad jag letade efter!!! Sköna är de också.

Jag är ett kontrollfreak -jo så är det nog bara. Dessutom vill jag göra allt själv i princip. Ja eller leja till Jocke. Jag har därför koll på hela biten och ger J uppdrag. Hahaha. Funkar bra. Jag måste bara lära mej att släppa allt på vår dag. Ingenting jag kan göra då. Kommer vara upptagen med smink/hår och fotografering fram till vigseln börjar. Skönt att vi har serveringspersonal och catering. 🙂

Varken Jocke eller jag är särskilt duktiga på att be om hjälp heller. Vi klarar allt själv -tills vi inte gör det tror jag…
Nä, vi måste träna på det där! 🙂 Men allt är ju så kul så vad skulle man leja bort? Ja städning och sånt förstås…hehe

KRAM på er!

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.